Platform Veilig fietsen

Ongevallen met oudere fietsers en factoren die daarbij een rol spelen

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:SWOV
  • Datum:31-12-2020
Rapport van de SWOV met een overzicht van de beschikbare kennis over de veiligheid van oudere fietsers, factoren die een rol spelen bij ongevallen met oudere fietsers en effecten van mogelijke maatregelen. Ook is gekeken naar de belangrijkste kennishiaten.

  • Het aantal ouderen neemt toe en binnen de groep ouderen neemt ook het aandeel oudere ouderen toe, de zogeheten ‘dubbele vergrijzing’. Ouderen zijn daarnaast meer en verder gaan fietsen, mede dankzij de opkomst van de elektrische fiets. Deze ontwikkelingen hebben geleid tot een toename in fietsmobiliteit van oudere fietsers.

    Oudere fietsers hebben een hoger overlijdensrisico dan jongere fietsers; het overlijdensrisico van 80-plussers is ongeveer vijftig keer zo hoog als dat van fietsers jonger dan 60 jaar. De toename in fietsmobiliteit van oudere fietsers heeft dan ook geleid tot een toename in het aantal verkeers­doden en ernstig verkeersgewonden onder fietsers, vooral onder oudere fietsers. De overlijdens­risico’s, dat wil zeggen het aantal doden onder fietsers per afgelegde fietsafstand, laten wel een dalende trend zien voor de verschillende leeftijdsgroepen (jonger dan 60, 60-69, 70-79, en 80 jaar en ouder).

    Dit rapport biedt een overzicht van de beschikbare kennis over de veiligheid van oudere fietsers, factoren die een rol spelen bij ongevallen met oudere fietsers en effecten van mogelijke maatregelen. Ook is gekeken naar wat we nog niet weten – de belangrijkste kennishiaten – op dit gebied en worden op basis daarvan voorstellen voor vervolgonderzoek besproken. 
     

    Veiligheid van oudere fietsers

    Nadere analyse van ongevallengegevens laat het volgende zien:
    • Een kwart van de verkeersdoden onder fietsers in 2018 reed op een elektrische fiets en het aandeel elektrische fiets onder verkeersdoden bij oudere fietsers is relatief hoog.
    • Oudere fietsers zijn, in vergelijking met andere leeftijdsgroepen, vaak betrokken bij ongevallen zonder motorvoertuigen.
    • Bijna twee derde (64%) van de geregistreerde fietsdoden valt binnen de bebouwde kom.
    • Ruim de helft (55%) van de geregistreerde fietsdoden valt op kruispunten.
    • Traumatisch hersenletsel is het meest voorkomende letsel.
    • Het aandeel hoofdletsel neemt af bij toenemende leeftijd, terwijl het aandeel heupletsel toeneemt. 
     
    Download de publicatie hier

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Ongevallen met oudere fietsers en factoren die daarbij een rol spelen

Scroll naar boven