Platform Veilig fietsen

Fietspadmarkeringen - Het effect van markering op vijf brede fietspaden

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Mariette Pol (KeuzeWeg), Michiel Brouwer & Alexander Beterams (Loendersloot Groep)
  • Uitgever:KeuzeWeg en Loendersloot Groep
  • Datum:10-08-2020
Onderzoek naar de dwarspositie van de fietspadgebruikers op brede utilitaire tweerichtingsfietspaden (4,00 - 4,50m) met verschillende typen markering. De breedte van het fietspad, het gedrag van solo- en duorijders en de lichtomstandigheden (licht of donker) zijn factoren die in dit onderzoek zijn meegenomen.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Even op een rij kort door de bocht de hoofdbevindingen:
    • Op fietspaden met markering wordt in het donker wordt minder in kritieke zones (nabij wegrand en midden van het tweerichtingenfietspad) gereden door (brom- en snor)fietsers dan op fietspad zonder markering.
    • Op brede (4m) fietspaden  wordt minder in kritieke zones gereden dan op smallere 3,5m brede fietspaden.
    • Op fietspaden met kantmarkering en een dubbele asmarkering wordt  minder in kritieke zones gereden dan op fietspaden zonder markering.
    • Op fietspaden met brede dubbele asmarkering (30 cm ruimte tussen asstrepen) rijden duorijders minder op de verkeerde weghelft dan op fietspaden met smalle (10 cm tussenruimte) dubbele asmarkering.
    • Wel is nader onderzoek nodig naar de onderlinge afstand tussen duofietsers, die mogelijk zeer dicht naast elkaar fietsen bij dubbele asmarkering.

    Versiebeheer:
    23-12-2021: Versie 2 (augustus 2020). Op pagina 32 van het rapport is uit de grafiek nu af te leiden dat circa 15-20% van de duorijdes op de fietspaden De Bilt en Rotterdam op een onderling afstand van 80 cm of korter van elkaar rijden.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietspadmarkeringen - Het effect van markering op vijf brede fietspaden

Scroll naar boven