‘Jongere oudere’ voelt zich nog niet aangesproken door Doortrappen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:28-07-2021
De reacties van de ouderen die tot nu toe hebben deelgenomen aan de activiteiten van het programma Doortrappen zijn positief. Maar om ook de ‘jongere oudere’ te bereiken, zou de nadruk niet alleen op de risico’s van het fietsen moeten worden gelegd.

Doortrappen is ontwikkeld door het Ministerie van I&W, samen met ouderen, professionals en lokale partners. Het programma is gericht op ouderen van 55 jaar en ouder en is bedoeld om ouderen zo lang én veilig mogelijk op de fiets te houden.

In april 2021 waren ruim tachtig gemeenten actief bezig met Doortrappen en een flink aantal gemeenten is bezig met het opstarten van het programma. Om te kijken hoe het loopt, vroeg het Mulier Instituut aan een tal betrokkenen, zoals gemeentelijke coördinatoren, kwartiermakers en gebruikers van het programma naar hun ervaringen. Het Mulier Instituut is een sociaalwetenschappelijk sportonderzoeksinstituut.

De meerderheid van de gemeentelijke coördinatoren geeft aan dat het redelijk of goed lukt de doelgroep te bereiken. Daarbij helpt het om in gesprek te gaan over wat er leeft onder de doelgroep en welke wensen en behoeftes zij hebben. Ook het gebruiken van een bestaand netwerk en aansluiten bij bestaande activiteiten is nuttig.

Wel meldt men dat het communicatiemateriaal niet de hele doelgroep aanspreekt. Dit heeft onder meer te maken met de negatieve insteek van de boodschap van Doortrappen, die vooral gericht is op het risico op ongevallen in plaats van op plezier en welzijn. Ook zijn de communicatie en het beeldmateriaal sterk gericht op ‘oudere ouderen,’waardoor jongere ouderen zich niet aangesproken voelen. Om de juiste doelgroep te bereiken en mee te krijgen is het van belang dat communicatie en beeldmateriaal een positievere boodschap uitdragen, concludeert het Mulier Instituut. Dat betekent meer aandacht voor fietsplezier, welzijn en bewegen.

Juul van Rijn, programmamanager van Doortrappen, vindt overigens dat Doortrappen nu al uitgaat van een positieve insteek: “’Het programma is gericht op bewustwording en gedragsverandering. De klantreis, interventies en de communicatiemiddelen van Doortrappen zijn er juist op gericht om de ouderen te bereiken met een positieve benadering en via de thema’s die hen aanspreken (zoals sociaal, zelfredzaam, fit en gezond blijven), en die een relatie hebben met fietsen. Zo brengen we het belangrijke onderwerp fietsveiligheid ‘via de band’ naar de oudere ervaren fietsers.“

Naast de hierboven genoemde ‘jongere ouderen’ zijn ouderen met een migratieachtergrond vaak niet in beeld bij de uitvoering van Doortrappen. Om deze groep mee te krijgen moet de drempel zo laag mogelijk zijn. Zo wordt bij activiteiten vaak een kleine deelnemersbijdrage gevraagd om de betrokkenheid te vergroten, maar voor deze ouderen kan dat een bezwaar zijn. Tenslotte kan ook gedacht worden aan de inzet van driewielers bij specifieke doelgroepen zonder of met heel weinig fietservaring.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

‘Jongere oudere’ voelt zich nog niet aangesproken door Doortrappen

Scroll naar boven