Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Zijwind is serieus verkeersveiligheidprobleem voor de fietser

Zijwind is serieus verkeersveiligheidprobleem voor de fietser

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:19-03-2018

Zo&'n 5 procent van de fietsongevallen zou te maken hebben met zijwind. En veel van die ongevallen kennen een ernstige afloop. Op de TU Delft onderzoekt men wat er nu precies gebeurt bij een windvlaag.


Over de invloed van wind op het fietsen zijn vele studies verricht, vrijwel zonder uitzondering met als doel (race)fietsers sneller te laten rijden. Dat gebeurt onder meer met proeven in de windtunnel, maar ook met simulaties met behulp van computermodellen.

Dergelijke modellen zijn nu door TU Delft ook gebruikt om specifiek het effect van zijwind te simuleren. Dat is nog niet zo eenvoudig. Want in het model moet worden nagebootst hoe sterk de wind is, waar die precies aangrijpt en dat alles bij verschillende aangrijpingshoeken. Daarnaast speelt de snelheid van de fietser een rol en de wijze waarop hij reageert op zo’n windvlaag.

Conclusie van de onderzoekers Arend Schwab en collega’s van de TU Delft is in ieder geval dat zijwind een aanzienlijk effect heeft op de stabiliteit en controlemogelijkheden van de fiets.

De fietsers is geneigd tegen de wind in te sturen. Daarbij kan zijwind tot langzamer rijden leiden, hetgeen de stabiliteit extra doet afnemen. Daarbij moet de fietser een aanzienlijke inspanning leveren.

‘De resultaten van de studie laten zien dat zijwind een serieus veiligheidsprobleem vormt voor de fietser’, aldus de wetenschappers.

Zij  laten zich in deze recente studie niet uit over mogelijke oplossingen. Eerdere studies suggereren dat de windfactor zou moeten worden meegenomen bij het ontwerpen van richtlijnen voor fietspaden. Daarnaast zou ook het type fiets van invloed zijn, maar die conclusie lijkt vooral betrekking te hebben op dichte wielen die bij racefietsen worden gebruikt bij het tijdrijden.

Relevantie

Scroll naar boven