Voor welk probleem biedt de maatregel een oplossing?

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks, Karin Broer
  • Uitgever:Fietsverkeer 35
  • Datum:04-12-2014

In het vervolg op het programma Beter Benutten ligt het accent vooral op gedragsverandering. Of zoals Jan-Bert Dijkstra, programmadirecteur van het programma Beter Benutten bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt: ‘Je moet heel goed duidelijk weten te maken wat het probleem en wat de oplossing is. Het gaat niet alleen om de verkeerskundige kant, maar ook wie er rijdt, en waarom. Gemeenten in de Beter Benutten regio&'s die &goed weten in te spelen op de nieuwe spel


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Doelstelling van Beter Benutten 1 was het verminderen van het aantal spitfiles in de drukste regio’s met 20 procent. Het is nog te vroeg om te zeggen of dat gehaald is, aldus Jan-Bert Dijkstra. ‘Een aantal maatregelen loopt door tot eind dit jaar en sommige tot in 2015. In maart hebben we de eerste 30 maatregelen geëvalueerd. Dat leverde zo’n 12.500 spitsmijdingen per dag op, een dikke 3 miljoen per jaar. We zaten daarmee toen op zo’n 4 procent, een vijfde van de doelstelling. In het algemeen zie je dat vooral de spitsmijdenprojecten goed scoren. En ook de werkgeversaanpak begint door te tikken.’
    In 2015 volgt de volledige evaluatie, maar op voorhand werd in het regeerakkoord besloten om 600 miljoen vrij te maken - door Rijk en regio’s - voor Beter Benutten 2. Deze zomer werd dat bedrag verdeeld onder de 12 regio’s. De invulling met projecten is volop aan de gang. De doelstelling is wat verbreed: 10 procent reistijdverbetering van deur tot deur in de spits.
    En hoewel de meeste plannen al op het bureau van de regionale programmaleiders zullen liggen, zijn er volgens Jan-Bert Dijkstra nog altijd mogelijkheden voor gemeenten in de regio om bij te sturen. Voorwaarde is wel dat men goed weet in te spelen op de spelregels die Beter Benutten aanhoudt.
    Jan-Bert Dijkstra: ‘Je moet heel goed duidelijk weten te maken wat het probleem en wat de oplossing is. Het gaat niet alleen om de verkeerskundige kant, maar ook wie er rijdt, en waarom. Ofwel, wat is de doelgroep en wat zijn de stakeholders en zijn die gemobiliseerd?’
    ‘Belangrijk is ook dat een maatregel bestendig is’, zegt Dijkstra. ‘Je kunt wel een project financieren met publiek geld, maar wat hou ik over als dat stopt? Is het dan afgelopen met de fietsapp? Als een bedrijf echter zijn bedrijfsregeling structureel aanpast, is dat niet eenvoudig terug te draaien.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Voor welk probleem biedt de maatregel een oplossing

Scroll naar boven