Vlaamse beloningsactie slaat aan bij kinderen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:06-09-2021
In Vlaanderen weet men met gamification aanzienlijk meer kinderen te bewegen lopend of met de fiets naar school te komen.

highfive_s.jpgHigh-Five heet het project dat is ontwikkeld door het Vlaamse ICT-bedrijf Aptus en dat inmiddels al op enkele scholen in gebruik is. Kinderen krijgen een armbandje met een NFC-sensor om. Daarmee kunnen ze vervolgens op weg naar school ‘highfiven’ naar registratiepalen op belangrijke punten langs de weg. Daarmee verzamelen de kinderen munten en punten, die ze vervolgens kunnen inruilen voor beloningen.

Het systeem omvat ook een fietsteller. Fietsertjes krijgen daarvoor een RFID-fietstag die wordt bevestigd aan de voorvork van de fiets. In de fietsenstalling komt er een reader. Wanneer er een fietstag binnen een straal van 5 meter de reader passeert, wordt deze geregistreerd. De kinderen krijgen op hun leerlingenpagina realtime fietsmuntjes bij. Net zoals bij de voetgangers kunnen de muntjes ingeruild worden voor (duurzame) beloningen.

Volgens Belgische kranten komen er op de twee van de scholen waar High-Five is ingevoerd (Sint-Ludgardis Openluchtschool in Brasschaat en Campus Kajee in Schoten) nu al aanzienlijk meer kinderen met de fiets naar school. De toename bedraagt vier maanden na installatie van het systeem respectievelijk 68% en 42%. “Ook bij regen blijkt High-Five het fietsgebruik flink te stimuleren. Op de Sint-Ludgardis Openluchtschool  zien we dan een verzevenvoudiging van het aantal fietsers: 585 tegenover zeventig fietsertjes per week. Zelfs de kleutertjes, waar we met stickertjes werken, smeken hun mama en papa om te voet of met de fiets te komen. En de zesde klas pronkte in juni fier met de beker omdat ze verhoudingsgewijs de meeste fietsende leerlingen telde.”

Het bedrijf Aptus geeft legt uit dat bij een project als High-Five goed is nagedacht over de factoren die gamification tot een succes maken. Een project moet makkelijk zijn om aan deel te nemen en een fysieke mascotte die af en toe aan de schoolpoort staat doet wonderen. Het sociale aspect is een van de belangrijkste succesfactoren. Er wordt een zekere ‘buzz’ gecreëerd waardoor meer men wil deelnemen en er een gezonde competitie ontstaat. En de beste games zijn de games die je nooit kan uitspelen. Er moet continu een nieuw streefdoel zijn. Nieuwe challenges, nieuwe beloningen, nieuwe trofeeën.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Vlaamse beloningsactie slaat aan bij kinderen

Scroll naar boven