Vervoer over water trekt vooral fietsers

  • Soort:Artikelen Tijdschriften
  • Auteur:Cees Doeser (Grontmij)
  • Uitgever:OV Magazine, 2001 nr 4, pag 28-30
  • Datum:30-06-2011

Personenvervoer over water is na ruim tien jaar volwassen geworden. Uit de eerste vijf projecten hebben de opdrachtgevers lessen getrokken. Een aansluitende bus op de veerdienst werkt niet. De combinatie met de fiets wel. Mislukking en succes liggen soms dicht bij elkaar.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Vervoer over water is eigenlijk geen openbaar vervoer, maar een verlengstuk van het fietspad. Aansluitend op een veerdienst is een bus in ieder geval geen succes. De overstap tussen water- en landvervoer is er niet of nauwelijks. En dat komt vooral door
    het gebruik van de fiets. De veerdienst vergroot de actieradius van de fietser tot ongeveer 20 kilometer. De combinatie met de fiets maakt veerdiensten vooral populair als het weer goed genoeg is om te fietsen. In de winter laat het fietsgebruik een
    flinke dip zien. Voor de keuze voor vervoer over water maken reizigers geen vergelijking met de reistijd per auto of openbaar vervoer. Varen heeft een duidelijke fun-factor en spreekt toeristen en recreanten aan. In het weekeinde is de bezetting vaak hoger dan op werkdagen. Vervoer over water scoort ook goed in de Klantenbarometer, hoger dan een 8.
    Aanvankelijk moesten reizigers bij de meeste projecten betalen om hun fiets mee te nemen. Maar naar mate de initiatiefnemers zich bewust werden van de bijzondere aantrekkingskracht van de veerdiensten op fietsers, werd het meenemen van de fiets op de meeste veren gratis.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Vervoer over water trekt vooral fietsers

Scroll naar boven