Veluwe werkt aan grootschalig netwerk fietsknooppunten

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-09-2005

Na Limburg, Brabant en Noordwest-Friesland wordt nu ook op de Veluwe een uitgebreid netwerk van fietsknooppunten opgezet. Een flinke operatie, gezien de omvang van het gebied en de vele partijen die bij de totstandkoming zijn betrokken.


Na Limburg, Brabant en Noordwest-Friesland wordt nu ook op de Veluwe een uitgebreid netwerk van fietsknooppunten opgezet. Een flinke operatie, gezien de omvang van het gebied en de vele partijen die bij de totstandkoming zijn betrokken.

Fietsknooppunten maken het de toeristische fietser mogelijk aan de hand van genummerde bordjes een eigen fietsroutes uit te zetten. Op de Veluwe liggen de plannen gereed voor een netwerk met zo'n 400 knooppunten die in totaal 1700 km fietsroute met elkaar verbinden. Een bijzonder project, omdat de medewerking moest worden verkregen van een groot aantal wegbeheerders en landeigenaren.
Voortrekker van het project is de gemeente Apeldoorn. En dat is vrij uitzonderlijk. Wim Mulder van de gemeente legt uit dat dit vooral te maken heeft met het feit dat in de recreatieve hoek weinig knowhow en middelen aanwezig zijn om zo'n netwerk vorm te geven. 'De Recreatiegemeenschap Veluwe is inmiddels omgevormd tot een commerci�le organisatie. Op die basis is het gezien het vele overleg dat met het opzetten van zo'n netwerk gepaard gaat financieel vrijwel niet te doen. En omdat de gemeente Apeldoorn het fietstoerisme op de Veluwe een impuls wilde geven, is besloten hier het voortouw te nemen.'
Bovendien bleek de gemeentelijke verkeerskunde ervaring goed van pas te komen bij het opzetten van het netwerk.
Wim Mulder: 'We hebben min meer de opzet gevolgd zoals die in 'Teken voor de fiets' wordt geschetst. Dat betekent werken met themakaarten en het vaststellen van hoofdeisen die je aan zo'n netwerk moet stellen. Dan komen er overigens hele andere prioriteiten uit de bus. Een hoofdeis als directheid is bijvoorbeeld veel minder belangrijk dan aspecten als samenhang en aantrekkelijkheid.'
De ?1,5 miljoen die het netwerk kost wordt voor een belangrijk gefinancierd via subsidies. De provincie Gelderland draagt 50% in de kosten bij, waarmee overigens in een keer het jaarlijkse recreatieve fietsbudget wordt opgesoupeerd. En uit Brussel komt 25%. De rest wordt door de gemeenten op de Veluwe betaald. De ondernemers in de regio, hoewel enthousiast over het initiatief, bleken niet te porren voor een bijdrage in de kosten.
Via een openbare aanbesteding wordt binnenkort bepaald wie het de knooppuntborden zal gaan plaatsen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Veluwe werkt aan grootschalig netwerk fietsknooppunten

Scroll naar boven