Onderzoek naar fietsgebruik krijgt veel aandacht

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:25-02-2019
Wie is de e-bikegebruiker? Laten we de fiets inderdaad vaker staan als het regent? En fietsen kinderen van personen met een migratieachtergrond ook minder? Vragen waarmee onderzoeksinstituut KiM zich de komende tijd zal bezig houden.

De fiets neemt een steeds belangrijkere rol in ons mobiliteitssysteem in, aldus het werkprogramma van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid 2019. Dat programma meldt dan ook een fors aantal specifieke fietsprojecten, maar neemt de fiets ook mee in meer generieke mobiliteitsprojecten.
 
Zo gaat men de relatie tussen gezondheid en het gebruik van active modes onderzoeken. Zijn er in Nederland gezondheidsverschillen tussen mensen met verschillende reispatronen? Heeft een verandering in het gebruik van active modes een effect op de gezondheid? En speelt gezondheid daadwerkelijk een rol bij een mode shift naar active modes?
Hierbij wordt wat betreft active modes onderscheid gemaakt tussen de reguliere fiets, de elektrische fiets
en lopen.
 
Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat het fietsgebruik aan de activiteitenzijde van de treinreis een stuk lager ligt dan aan de woningzijde. Er bestaat dus mogelijk een latente vraag voor fietsen aan de activiteitenzijde. Is dit daadwerkelijk zo? En als die
latente vraag er inderdaad is, wat zijn dan mogelijkheden om die latente vraag te faciliteren? En in hoeverre kan de deelfiets daar een rol in spelen? Over die deelfiets wil KiM sowieso meer kennis verzamelen aan de hand van de initiatieven in binnen- en buitenland.


Inmiddels is bijna één op de drie verkochte fietsen in Nederland een e-bike. Met deze ontwikkeling rijst ook de vraag of het imago van de e-bike als ‘ouderenvervoermiddel’ nog wel klopt. Wie zijn de huidige e-bikegebruikers? Welke groepen gebruikers zijn het sterkst in opkomst en waarvoor gebruiken de verschillende gebruikers de e-bike?
Daarnaast is het ook de vraag hoe de aanschaf van de e-bike het gehele reisgedrag beïnvloedt. Wordt de e-bike daadwerkelijk gebruikt als vervanger van de auto, of is het toch voornamelijk een vervanger voor de reguliere niet-elektrische fiets?
 
Een andere vraag die KiM bezig houdt is hoe groot is de invloed van het weer op onze dagelijkse mobiliteit is. Laten we de fiets vaker staan als het regent? Blijven we eerder thuis als de temperatuur daalt tot waarden onder nul en gebruiken we bij voorkeur de auto als de dagen in de winter korter worden? En hoe beïnvloedt het weer het gebruik van het OV? Is er een relatie met het reismotief?
 
Ook komt er een actualisatie van de reistijd- en betrouwbaarheidswaardering. Deze waarderingskengetallen worden periodiek ge-update middels een groot praktijkonderzoek onder reizigers, vervoerders en verladers. Voor het eerst worden daarbij ook waarderingscijfers meegenomen voor lopen en fietsen.
 
De eerste generatie personen met een migratieachtergrond fietsten beduidend minder. Zijn de verschillen met stadsbewoners met een Nederlandse achtergrond door de jaren heen minder groot geworden of zijn de personen met een migratieachtergrond blijvend anders onderweg? Daarnaast is het de vraag of er verschillen in mobiliteitsgedrag zichtbaar zijn tussen niet-westerse personen met een migratieachtergrond van de eerste, tweede en derde generatie? En hoe reizen andere groepen die in Nederland woonachtig zijn, zoals Oost-Europeanen?

Volgend jaar zullen we daar dus waarschijnlijk mee over weten.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Onderzoek naar fietsgebruik krijgt veel aandacht

Scroll naar boven