Rood asfalt fietst comfortabel en maakt fietsroutes herkenbaar en draagt daarom bij aan het stimuleren van fietsen, zo is het uitgangspunt. Maar niet iedereen in Utrecht is daar blij mee. Argumenten tegen rood asfalt zijn dat het geen regenwater doorlaat, dat men er sneller op rijdt wat de verkeersveiligheid niet ten goede komt en dat het niet goed past in het historische straatbeeld. Deze argumenten speelden recent een rol in de discussie rond de voorgenomen asfaltering van de Weerdsingel Oostzijde in het centrum van Utrecht. De bewoners wilden hier liever klinkers. Met het aannemen van het
afwegingskader, dat een aanvulling is op het Mobiliteitsplan 2040, zal aan deze wens waarschijnlijk geen gehoor worden gegeven.
In de zomer van 2023 heeft de gemeente Utrecht
onderzoek gedaan onder leden van haar bewonerspanel naar hun voorkeur voor verharding van fietsroutes. Bijna tachtig procent vond fietsvriendelijke klinkers, met een regelmatig oppervlak en strak gelegd, een passende verharding voor woonstraten. 56 procent vond asfalt hier passend. Vrijwel alle bewoners vinden asfalt comfortabel fietsen, bijna de helft vind fietsvriendelijke klinkers comfortabel. Op woonstraten en bijzondere plaatsen ziet een meerderheid van de bewoners het liefst klinkers of een combinatie van klinkers met rood asfalt. Ook vindt meer dan de helft een combinatie van straatbeeld en prettig fietsen belangrijk.
Bronnen: Stadszaken, RTV Utrecht, Gemeente Utrecht