Twee nieuwe voorbeelden van STOMP-ontwerpmethode

  • Soort:Brochures & Flyers
  • Auteur:CROW
  • Datum:18-01-2022
De publicatie Toepassen STOMP van januari 2022, waarin de casussen stationsgebied Amersfoort en Stadshart Zwolle aan de orde komen, is uitgebreid met twee nieuwe voorbeelden: de gebiedsontwikkelingen Maasterras Dordrecht en Winkelsteeg Nijmegen.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De twee herontwikkelingslocaties in Dordrecht en Nijmegen geven extra inzichten over het toepassen van STOMP bij duurzame gebiedsontwikkeling. Ook is scherper geworden wat de meerwaarde is van de STOMP-ontwerpmethodiek in het realiseren van autoluwe wijken of stadsdelen.
     
    STOMP is het ontwerpen met de menselijke maat. In het proces kijken ontwerpers eerst naar Stappen, vervolgens naar Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (MaaS) en tot slot naar de Particuliere auto. Door STOMP consequent toe te passen, krijgen de kwetsbare en actieve verkeersdeelnemers een ruimere en prominentere plek op straat. 
     
    STOMP zorgt voor een aantrekkelijke leef- en verblijfsomgeving die mensen stimuleert om zich vaker te voet of per fiets te verplaatsen. Lopen en fietsen nemen minder ruimte in beslag dan openbaar vervoer en de auto, waardoor er meer ruimte overblijft voor opgaven als waterberging en meer groen. Bovendien is langzaam verkeer minder belastend voor het klimaat en de gezondheid dan gemotoriseerd verkeer.
     
    CROW blijft STOMP onder de aandacht brengen bij decentrale overheden en andere betrokken partijen. In het kader van duurzame verstedelijking vervult CROW een actieve rol in het toepassen van de methode en het delen van goede praktijkvoorbeelden.


     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Twee nieuwe voorbeelden van STOMP-ontwerpmethode

Scroll naar boven