SWOV: Scootmobielongevallen zijn te reduceren door de fietspadrichtlijnen beter na te leven

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-11-2018
De SWOV onderzocht 35 ernstige scootmobielongevallen. Belangrijke ongevalsoorzaak vormt de gashendel, die moet worden losgelaten om te remmen. Maar ook te smalle fietspaden, krappe boogstralen en troittoirbanden leiden tot ongelukken.

scootmobiel-(1).jpgDe SWOV spreekt van een ‘tegenintuïtieve bediening’ die ertoe leidt dat scootmobielberijders in paniek vaak in de gashendel knijpen waardoor het voertuig doorschiet. De SWOV pleit er daarom voor scootmobielen te voorzien van een rem waarmee de gebruiker actief kan remmen in plaats van dat men een hendel moet loslaten. 

Maar belangrijke winst is ook te boeken door fietspaden in ieder geval conform de richtlijnen uit te voeren, ook omdat fietsers daar eveneens van profiteren. Bij 5 van de 35 bestudeerde scootmobielongevallen speelde een te smal fiets- of voetpad een rol bij het ontstaan van het ongeval. Ze waren smaller dan de minimale waarde die in de richtlijnen vermeld staat én deze smalle uitvoering speelde een rol bij het ontstaan van het ongeval.
 
Drie van de 35 ongevalsbetrokken scootmobielrijders kwamen in een bocht in contact met een trottoirband, waardoor hun scootmobiel uit balans raakte en uiteindelijk kantelde. De boogstraal van de betreffende bogen was te krap. Ongevallen die plaatsvinden in de nabijheid van krappe bogen kunnen worden voorkomen door de boogstraal te verruimen. Daarbij moet niet alleen rekening worden gehouden met de richtlijnen voor de minimale boogstraal, gegeven een bepaalde ontwerpsnelheid, maar ook met de breedte van het fietspad ter plaatse, en met de breedte en wendbaarheid van de voertuigen die gebruik maken van het wegvak.

Troittoirbanden blijken ook op zichzelf ook vaak de oorzaak van ongevallen, niet alleen met scootmobielen overigens, ook van enkelvoudige fiets- en snorfietsongevallen. Aanrijdingen met trottoirbanden en varkensruggen zijn te voorkomen door deze obstakels te markeren. Dat is met name van belang voor oudere verkeersdeelnemers. Trottoirbanden kunnen ook worden afgevlakt. Het geheel achterwege laten van een trottoirband als markering tussen het trottoir en de rijbaan vindt de SWOV niet wenselijk. Voor blinden en slechtzienden is de trottoirband namelijk een natuurlijke ‘gidslijn’. Mogelijk kan een lijn- of molgoot als alternatief dienen.  

Verbetering zijn ook nodig bij verkeersregelinstallaties. Hoewel de Nederlandse richtlijnen aanbevelen om geregelde kruispunten conflictvrij te regelen, kregen drie van de ongevalsbetrokken scootmobielrijders uit de onderhavige studie gelijktijdig groen met een conflicterende verkeersstroom. Door conflictvrij te regelen worden dergelijke (deel)conflicten voorkomen. Dat vergroot de veiligheid van scootmobielrijders, maar ook die van fietsers en snorfietsers, aldus de SWOV.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

SWOV: Scootmobielongevallen zijn te reduceren door de fietspadrichtlijnen beter na te leven

Scroll naar boven