Regio Rotterdam besluit voorrang rotondes niet te wijzigen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:26-07-2005
De Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid heeft in een advies aan het college van B&W van Rotterdam aangeraden het voorrangsregime voor fietsers op rotondes niet te wijzigen.
Afgezien van het feit dat men het SWOV-advies hierover niet overtuigend vindt, kan het geld beter worden besteed aan de aanleg van nieuwe rotondes.

De Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid heeft in een advies aan het college van B&W van Rotterdam aangeraden het voorrangsregime voor fietsers op rotondes niet te wijzigen.
Afgezien van het feit dat men het SWOV-advies hierover niet overtuigend vindt, kan het geld beter worden besteed aan de aanleg van nieuwe rotondes.

Begin dit jaar stelde de SWOV in het rapport 'Rotondes met vrijliggende fietspaden ook veilig voor fietsers?' dat rotondes met fietsers 'uit de voorrang' veiliger zijn dan rotondes met fietsers 'in de voorrang'. Op grond daarvan suggereerde de SWOV dat de verkeersveiligheid verbetert als alle rotondes in Nederland worden uitgevoerd met 'fietsers uit de voorrang'.
De Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid twijfelt aan de houdbaarheid van de conclusies in het SWOV-rapport. 'De methode is tamelijk technisch en maakt veelvuldig gebruik van schattingen. De studie beperkt zich tot twee (standaard)typen rotondes met vrijliggende fietspaden en houdt met alle afwijkende typen geen rekening', aldus de projectgroep. 'Tevens wordt gesuggereerd dat het aanpassen van de rotondes eenvoudig met belijning en bebording kan geschieden. Echter, ook de vormgeving zal aangepast moeten worden om gebruikers (conform het gedachtegoed van Duurzaam Veilig) direct duidelijk te maken welke voorrangsregels van toepassing zijn oftewel een eenduidig en herkenbaar wegbeeld te cre�ren. Dit zou een kostbare aangelegenheid worden en is bovendien weinig kosteneffici�nt', zo stelt de Projectgroep verder in het advies.
De Projectgroep vindt dan ook dat de verkeersveiligheid meer gebaat is bij het vervangen van bestaande gevaarlijke kruisingen door rotondes dan door de voorrangsregelingen op bestaande rotondes te wijzigen.
De Stadsregio Rotterdam volgt hiermee de adviezen van onder meer CROW en het Fietsberaad.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Regio Rotterdam besluit voorrang rotondes niet te wijzigen

Scroll naar boven