Ongevallen met SUVs leiden tot meer letsel bij fietsers

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:08-06-2020
Euro NCAP testen leveren een beeld op dat SUV’s gemiddeld genomen even veilig zijn voor kwetsbare verkeersdeelnemers als een gewone gezinsauto. Maar bij ongevallen tussen een SUV en een fietser zijn verhoudingsgewijs wel meer letsels bij fietsers.

Over de risico’s van SUV voor kwetsbare verkeersdeelnemers circuleren verschillende cijfers in het buitenland. De kans op een dodelijk ongeluk zou 3 tot 6 keer groter zijn dan met een gewone auto. Voor Nederland waren nog nauwleijks cijfers beschikbaar. Dat was aanleiding voor Kamervragen en het ministerie van I&W heeft daarop ongevallencijfers uit BRON (Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland) geanalyseerd op basis van voertuigtype.

Conclusie: “Bij geregistreerde ongevallen tussen een SUV en een fietser zijn verhoudingsgewijs wel meer letsels bij fietsers, dan bij ongevallen tussen een gewone personenauto en een fietser”, aldus schrijft minister van Nieuwenhuizeneen in een brief aan de Kamer over de Voortgang uitvoering Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030.
 
Maar, aldus de minister, Euro NCAP test jaarlijks de veiligheid van de meest verkochte voertuigmodellen die nieuw op de markt worden gebracht. Daaruit blijkt dat SUV’s gemiddeld genomen even veilig zijn voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, als een gewone/kleine gezinsauto en zelfs beter scoren dan kleine stadsauto’s.

"SUV’s scoren vaak beter dan kleinere en goedkopere auto’s omdat ze zijn uitgerust met (betere) automatische remsystemen. Ook zegt het formaat van een auto niet direct iets over de veiligheid bij een aanrijding met kwetsbare verkeersdeelnemers. Een grotere en hogere auto kan bijvoorbeeld meer ruimte hebben tussen motorkap en motor om mee te geven in geval van een ongeval, waardoor een fietser of voetganger niet direct op een hard motorblok terecht komt. Dergelijke aspecten met betrekking tot actieve en passieve veiligheid spelen ook een rol bij de veiligheid van de voertuigen."

“Aangezien de voorgaande resultaten aangeven dat SUV’s gemiddeld even veilig zijn als gewone personenauto’s”, wordt nu geen aanleiding gezien om in de ongevallencijfers een uitsplitsing naar SUV’s te maken.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Ongevallen met SUVs leiden tot meer letsel bij fietsers

Scroll naar boven