OV en fiets hebben de potentie om het autogebruik richting stadcentrum te halveren

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-01-2022
Het aandeel autogebruik richting het stadscentrum van een stad als Den Haag is potentieel bijna te halveren door de parkeertarieven fors te verhogen en het ov aantrekkelijker te maken. En door de fietser een lagere reistijd te bieden.

Wanneer kiest een automobilist voor een ritje naar de binnenstad voor de auto, en niet voor het ov of de fiets? Die vraag stond centraal in een studie van bureau Goudappel en HTM Personenvervoer (klik hier voor het rapport). In de studie werd autogebruikers gevraagd hoe ze eventueel te verleiden zijn om de fiets te pakken of voor de tram of de bus te kiezen voor een korte rit van zo’n 5 km om te gaan winkelen.

De factoren die het meest van invloed zijn op de vervoerwijzekeuze zijn: (deel)fiets reistijd, fietsparkeerkosten, deelfiets beschikbaarheid, openbaar vervoer reiskosten en drukte in het openbaar vervoer. Een andere factor met veel impact is de (negatieve) houding ten opzichte van de tram bij frequente automobilisten.

Wat zou er moeten veranderen willen automobilisten de overstap maken?

Uit het onderzoek blijkt dat een verhoging van de parkeerkosten van €4/uur naar €6/uur leidt tot een afname van het autogebruik met circa een derde. Een kleine deel (1,7%) kiest dan voor de fiets, zo’n 16% voor het ov.
Wat ook helpt voor de overstap naar het ov is een gegarandeerde zitplaats . Daarnaast trekt een hogere ov-frequentie autogebruikers aan.

De gemiddelde fietstijd voor 5 kilometer is nu 20 minuten (gemiddelde snelheid: 15 km/uur). Als de fietstijd met één minuut kan worden verlaagd (nieuwe gemiddelde snelheid: 15,8 km/uur), neemt het fietsaandeel toe met 3,5%, zo becijferden de onderzoekers.. Het autoaandeel daalt door deze verandering met 2,0%.

De fietser hecht aan gratis fietsenstallingen. Elke €0,50 meer betalen leidt tot een verlies van 2,5% in het fietsaandeel. Dus, om fietsgebruik aantrekkelijk te maken en te houden moeten de fietsparkeervoorzieningen gratis blijven.

Bij het aantrekkelijk maken van deelfietsen spelen beschikbaarheid en de kosten een rol. Wanneer er meer deelfietsen beschikbaar zijn in de dropzone en de tarieven omlaag gaan zal het gebruik toenemen. Maar zijn dan vooral de gewone fietsers die overstappen op een deelfiets, en niet de automobilisten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

OV en fiets hebben de potentie om het autogebruik richting stadcentrum te halveren

Scroll naar boven