Meer voorrangsongevallen na invoering 'fietsers voorrang van rechts'

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:10-10-2005

Het aantal voorrangsongevallen met letsel tussen gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer is sinds de invoering van fietsers voorrang van rechts toegenomen. Dit staat in de rapportage 'Veilig op weg', waarin de resultaten van het Startprogramma Duurzaam Veilig worden samengevat. Daar staat tegenover dat het totale aantal slachtoffers gelijk is gebleven en de ernst van ongevallen is afgenomen.


Het aantal voorrangsongevallen met letsel tussen gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer is sinds de invoering van fietsers voorrang van rechts toegenomen. Dit staat in de rapportage 'Veilig op weg', waarin de resultaten van het Startprogramma Duurzaam Veilig worden samengevat. Daar staat tegenover dat het totale aantal slachtoffers gelijk is gebleven en de ernst van ongevallen is afgenomen.

De toename van het aantal slachtoffers onder langzaam verkeer kan te maken met het feit dat het wegennet onvoldoende is aangepast, aldus het rapport van Rijkswaterstaat. De belangrijkste concrete maatregelen die wegbeheerders genomen hebben in verblijfsgebieden voor de invoering van 'Voorrang fietser van rechts' zijn naast het aanpassen van de kruising (wijziging voorrangsregels), het accentueren van de kruisingen door middel van plateaus, aangepaste markering en het (tijdelijk) plaatsen van borden.
Hoewel 86% van de wegbeheerders de tot nu toe getroffen maatregelen voldoende acht, geeft de overige 14% van de wegbeheerders aan nog niet klaar te zijn. Als redenen hiervoor noemt men 'Voorrang voor fietsers van rechts' zit nog niet goed tussen de oren; er wordt nog te hard gereden en er is een gebrek aan financi�le middelen.
Het rapport constateert verder dat gemiddeld 7% van de kruispunten in verblijfsgebieden nog steeds geregeld is. En het merendeel van de wegbeheerders (61%) is niet van plan om daar wat aan te doen. Zij handhaven de huidige situatie omdat zich momenteel weinig tot geen ongevallen voordoen op deze kruisingen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meer voorrangsongevallen na invoering 'fietsers voorrang van rechts'

Scroll naar boven