‘Eén van de eerste zaken die zijn aangepakt in Amsterdam is het verkleinen of opruimen van overbodige verkeerseilandjes. Waar de eilandjes een functie hebben om fietsers te geleiden
en te scheiden van het autoverkeer of plaats te bieden aan een lantarenpaal, trammast of drukknop, zijn ze vaak opnieuw vormgegeven. Zo is inmiddels een geheel nieuw verkeerselement ontstaan: de banaan.
Een maatregel die het ook goed lijkt te doen is het ‘trechteren’ van fietsers op tweerichtingenpaden. Om zoveel mogelijk fietsers in één keer door rood te helpen, wordt de fietsstrook ter plaatse van het fietsverkeerslicht fors verbreed. Direct na het verkeerslicht gaat de strook versmallen en leidt de fietsers naar de gewenste richting aan de overkant. Dat idee is inmiddels door meer gemeenten overgenomen. Ook Rotterdam speelt met het idee, daar noemen ze het wel de ’frietzak’.
Fietsberaad is gestart met een project waarbij ook naar meer structurele oplossingen wordt gekeken. Als startpunt is een verkennend onderzoek uitgevoerd waarbij in kaart is gebracht welke oplossingen nu al worden verkend of toegepast. En dat is meer dan je wellicht zou denken, blijkt uit de eerste rapportage. Dat kan variëren door het omleggen van auto- of fietsverkeer naar andere routes, tot high-tech oplossingen als de introductie van apps waarmee fietsers verkeerslichtenregelingen kunnen beïnvloeden.
Tenslotte een klein maar niet onbelangrijk detail: de scheiding van fietspad en troittoir. Een onderzoek laat zien dat een gelijkvloerse rand de fietser net wat - veilige - speelruimte kan bieden.