Magazine Fietsverkeer 35

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Uitgever:CROW-Fietsberaad
  • Datum:04-12-2014
Magazine Fietsverkeer is het halfjaarlijkse periodieke tijdschrift van CROW-Fietsberaad. Hierin worden resultaten van uitgevoerde projecten steeds kort en toegankelijk samengevat - en vaak ook bediscussieerd. Tevens komen interessante lokale beleidsnieuwtjes aan bod. #No 35 - jaargang 13 - najaar 2014

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Belangrijkste onderwerpen in deze editie

    (klik op de titels voor een directe verwijzing naar het onderwerp uit het magazine)

    Fietser laat zich nog lastig volgen

    ​Het zogenaamde ‘tracken' van fietsen is niet eenvoudig omdat fietsen geen specifieke kenmerken hebben, zoals bijvoorbeeld een kenteken. Je kunt de fietsers zelf wel volgen als ze een smartphone op zak hebben. Globaal, met behulp van bijvoorbeeld Wifi-tracking. En precies, als ze bereid zijn een speciale app te installeren. Maar het valt niet mee om ze daartoe over te halen. Wat beter gaat is het volgen van fietsers als ze een stalling bezoeken, want dan kun je de fiets ‘inscannen'. Voorwaarde is wel dat de fiets is voorzien van een kenmerk: een barcodesticker of een RFID-chip in een sleutelhanger of aan de fiets bevestigd. Die worden dan eenvoudig bij binnenkomst van de stalling geregistreerd.

    Er wordt dus al met al de nodige data verzameld door diverse apps en andere systemen. Bij elkaar opgeteld is zo al meer inzicht te krijgen in het mobiliteitsgedrag van fietsers. Dat veronderstelt wel dat die data handzaam als ‘open data’ beschikbaar zijn. Maar dat is niet vaak het geval, nog los van het feit dat er nauwelijks sprake is van standaardisatie van fietsdata.

    Stallingen in beeld

    De stationsstalling van nu ziet er compleet anders uit dan de stalling van tien jaar geleden. Kenmerk van de moderne stalling is dat deze vaak geheel of gedeeltelijk onder het maaiveld ligt omdat je nu eenmaal moet woekeren met de ruimte. Daar staat tegenover dat er veel aan gedaan wordt om de inrichting fietsvriendelijk te maken. Drie voorbeelden: Rotterdam, Malmö en Utrecht.

    Aftrap Tour de Force 2015-2020

    Het fietsgebruik groeit, maar de voorzieningen blijven achter. Hoe lopen we die achterstanden in en leiden we het fietsverkeer de komende jaren in goede banen? Op uitnodiging van de gemeente Zwolle lanceert CROW-Fietsberaad de Tour de Force 2015-2020. Opzet is om met medewerking van zoveel mogelijk partijen medio 2015 een Actieprogramma op tafel te leggen met concrete plannen en initiatieven. En dat is hard nodig, zegt ook de Zwolse verkeerswethouder Filip van As: ‘We dreigen achterop te raken.'

    Geïnspireerd door de wielertour noemen we dit actieprogramma de Tour de Force 2015-2020. De Tour de Force zal dan vóór de zomer van 2015 gepresenteerd worden op het Nationaal Fietscongres in de startplaats van de wielertour: Utrecht. Het is de bedoeling dat drie bestuurders namens gemeenten (VNG), provincies (IPO) en Rijk fungeren als wedstrijdleiding over de Tour. Tijdens de proloog nodigen we het peloton uit mee te denken over de uitdagingen die er zijn en hoe we die met slimme ideeën en oplossingen samen succesvol zouden kunnen aanpakken. Dit mondt dan uit in een gezamenlijk actieprogramma met de af te leggen etappes voor de jaren 2015-2020.

    Dossier fietspalen

    Fietspaaltjes zijn verantwoordelijk voor enkele honderden fietsongevallen per jaar, vaak met ernstige afloop. Daarom initieerde CROW-Fietsberaad een aantal pilots en onderzoeken om tot een veiliger weginrichting te komen. In dit dossier de belangrijkste conclusies:
    • Zichtbaarheid sterk afhankelijk van omgeving
    • Niet alle ribbels waarschuwen
    • Geef fietser de ruimte bij fietspalen

    Waar komen al die fietsers vandaan?

    In de grote steden lijkt het meer dan ooit te krioelen van de fietsers. En bij veel stations moet je je een weg banen door een zee van fietsers om bij de trein te komen. Waar komen al die fietsers plotseling vandaan? Enkele recente studies van de Universiteit van Amsterdam en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid wijzen erop dat de toeloop vooral is terug te voeren tot demografische ontwikkelingen. 

    Voor welk probleem biedt de maatregelen een oplossing?

    In het vervolg op het programma Beter Benutten ligt het accent vooral op gedragsverandering. Of zoals Jan-Bert Dijkstra, programmadirecteur van het programma Beter Benutten bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt: ‘Je moet heel goed duidelijk weten te maken wat het probleem en wat de oplossing is. Het gaat niet alleen om de verkeerskundige kant, maar ook wie er rijdt, en waarom.'

Relevantie

Scroll naar boven