Magazine Fietsverkeer 34

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Uitgever:CROW-Fietsberaad
  • Datum:13-06-2014
Magazine Fietsverkeer is het halfjaarlijkse periodieke tijdschrift van CROW-Fietsberaad. Hierin worden resultaten van uitgevoerde projecten steeds kort en toegankelijk samengevat - en vaak ook bediscussieerd. Tevens komen interessante lokale beleidsnieuwtjes aan bod. #No 34 - jaargang 13 - voorjaar 2014

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Belangrijkste onderwerpen in deze editie

    (klik op de titels voor een directe verwijzing naar het onderwerp uit het magazine)

    Een fietscoach kan helpen

    De fietscoach is een betrekkelijk nieuw fenomeen waarbij medewerkers fietsers vriendelijk vragen om elders te stallen, bijvoorbeeld in een fietsenstalling. Dit werkt vooral goed als er een alternatief dichtbij is, zoals bij nieuwe of onbekende voorzieningen. De impact is beperkt als stallingen niet zichtbaar zijn of als de inzet kortdurend is. Fietscoaches kunnen dienen als voorbereiding op handhavingstrajecten, waardoor handhavers zich kunnen richten op hardnekkige foutparkeerders. Een permanente of herhaalde inzet kan zorgen voor langduriger resultaten door fietsers regelmatig te herinneren aan stallingsopties.

    CROW-Fietsberaad: 'Eén loket voor alle vragen'

    Het Fietsberaad is ondergebracht bij CROW en heet nu CROW-Fietsberaad. CROW-directeur Iman Koster en Otto van Boggelen, coördinator van het Fietsberaad, leggen het hoe en waarom uit.
    Volgens CROW-directeur Iman Koster is dit logisch, omdat KpVV en CROW elkaar aanvullen: KpVV focust op beleid en CROW op ontwerp. Coördinator Otto van Boggelen benadrukt dat het Fietsberaad altijd beide aspecten combineert, wat hun kracht is. Bijvoorbeeld bij fietsveiligheid: analyses tonen infrastructurele oorzaken, wat leidt tot betere ontwerpuitgangspunten zoals de pilot met fietspaaltjes.

    Ook de fietsende stapper moet zijn fiets ergens kwijt

    Het begint een serieus probleem te worden, de fietsende stapper. Gemeenten maken zich zorgen over de stapels fietsen die nooduitgangen van uitgaansgelegenheden blokkeren en de doorgang van hulpdiensten verhinderen. De oplossing is niet altijd simpel.

    Van dominee naar koopman

    De Dutch Cycling Embassy heeft jarenlang met beperkte financiële middelen gewerkt, waardoor internationale activiteiten vaak niet verder gingen dan kennisdeling zonder concrete opbrengsten voor het Nederlandse bedrijfsleven. Onder leiding van directeur Aletta Koster wordt nu ingezet op een nieuwe strategie. Door consortia te vormen met publieke, private en maatschappelijke partners, zoals gemeenten, adviesbureaus en universiteiten, wil de DCE haar internationale impact vergroten en de export van Nederlandse fietskennis structureel versterken. Lees in het artikel hoe deze samenwerking een nieuwe toekomst mogelijk maakt.

    Geen smalle fietsstroken meer

    In 2014 publiceerde CROW-Fietsberaad een discussienotitie over fietsstroken vanwege de wildgroei aan stroken van verschillende breedtes. Belangrijk uitgangspunt: een fietsstrook is om op te fietsen en moet minimaal 1,70 meter breed zijn. Smallere stroken, zoals suggestiestroken, worden afgeraden.

    A. Fietsstroken op gebiedsontsluitingswegen (GOW):
    Bij GOW’s (max. 50 km/u) zijn fietsstroken van minimaal 1,70 meter met een schrikruimte van 50 cm wenselijk. Dit vereist een wegprofiel van minstens 9,50 meter. Zonder voldoende ruimte is het geen volwaardige GOW.

    B. Fietsstroken op erftoegangswegen (ETW):
    Voor wegen tussen 5 en 10 meter breed wordt een fietsstrook van 1,70 tot 2 meter voorgesteld. Cruciaal is een keuze voor één of twee autorijstroken, maar geen tussenvorm. Auto’s mogen over de fietsstrook rijden.

    C. Wegen smaller dan 5,80 meter:
    Hier geldt ‘mengen waar mogelijk’, zonder fietsstroken. Bij lage snelheid en intensiteit kan eventueel een fietsstraat worden toegepast.

    De nota bevat voorbeelden van goede en minder goede praktijktoepassingen.

    Dossier: Stallingen 2.0

    De fietsenstalling maakt een evolutie door. Er wordt steeds meer techniek ingezet. Om het de fietser makkelijker te maken, en om de beheerder meer inzicht te geven in het gebruik. In dit dossier laten we enkele recente ontwikkelingen de revue passeren. Want er is nog een aanzienlijke efficiencyslag te maken. Sterker nog, veel gemeenten hebben nu geen idee van de werkelijke kosten van een fietsenstalling, zo blijkt uit onderzoek.

    Wat kost een fietsenstalling?
    Veel gemeenten hebben weinig inzicht in de kosten van fietsenstallingen, zowel voor aanleg als beheer en onderhoud. Onderzoek onder 83 stallingen geeft richtcijfers: personeelskosten bedragen gemiddeld €33.000 per fte, en de exploitatiekosten per plaats gemiddeld €188 per jaar (variërend van €24 tot €450). De opbrengsten zijn veel lager. Slechts enkele gemeenten maken prognoses of begrotingen, wat het inzicht verder beperkt.

    Fietsparkeren in de cloud
    CROW-Fietsberaad heeft een webbased standaard ontwikkeld om fietsparkeertoepassingen te koppelen in de cloud. De voordelen: meer regie voor de gemeente en modern gemak voor de fietser.

    Het FietsparkeerManagementSysteem (FMS) biedt gemeenten één centrale plek om data te beheren, communiceren en monitoren, wat regie over fietsparkeren versterkt. Zo kan een gemeente zijn rol als regisseur van het fietsparkeren beter uitvoeren. Voor fietsers biedt VeiligStallen.nl een eenvoudige manier om veilige stallingen te vinden. De database is ook beschikbaar als open data voor routeplanners en apps, zoals ANWB, Fietsersbond of 9292.

    Het programma Fiets-en-Win heeft geleerd dat de je selectief moet zijn bij het belonen van fietsers, zo blijkt uit de evaluatie. Veilig stallen vinden fietsers belangrijker dan meedoen aan een loterij.

    Veilig stallen belangrijker dan beloning

    Het programma Fiets-en-Win, gestart in Apeldoorn en later uitgebreid naar Eindhoven en Helmond, beloonde fietsers die hun fiets in een stalling plaatsten met deelname aan een loterij. Hoewel technisch succesvol, bleek de loterij ingewikkeld te organiseren en kan dit eenvoudiger, bijvoorbeeld door elke duizendste deelnemer te belonen.

    Fietsers waarderen vooral het inchecken met een barcodesleutelhanger als verbetering ten opzichte van bonnetjes. Belangrijker dan de loterij vinden zij veilige stalling. Om bewaakte stallingen te stimuleren, moet de focus liggen op het bieden van veiligheid, vooral voor fietsers die langer parkeren.

Relevantie

Scroll naar boven