Liever een aangename route, dan een snelle route

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-02-2013

In de planning van openbaar vervoer, P+R en fietsvoorzieningen hoeven beleidsmakers niet altijd te mikken op de snelste routes. Men kan ook proberen aangename routes te creëren, en die mogen dan best wat langer zijn


Dat stelt Mark van Hagen van de NS, die onderzoek deed in het kader van een promotieonderzoek naar wachttijdbeleving. Dat leidde tot een andere inrichting van stations waarbij volop wordt ingezet op veraangenaming als strategie om de wachttijdbeleving te verkorten in plaats van alleen op het letterlijk verkorten van wachttijden bijvoorbeeld door hogere frequenties. Maar de inzichten hoeven zich niet te beperken tot het station, aldus heeft van Hagen ondertussen geleerd. Ook binnen het mobiliteitssysteem als geheel kan bewust worden gestuurd op het veraangenamen van de reis om reistijdbeleving te beïnvloeden.
Bijvoorbeeld voor de fiets: een minuut fietsen over een comfortabele, aantrekkelijke en afwisselende fietsroute zal als korter worden ervaren dan een minuut fietsen langs een drukke saaie hoofdweg. Door fietsroutes bewust langs afwisselende omgeving te leiden kan daarmee de reistijdbeleving van de route naar het station aanmerkelijk worden bekort. Hiermee kan de keuze voor de fiets worden bevorderd.
Om zijn punt te illustreren deed Hagen samen met Goudappel een klein veldonderzoek naar de reistijdbeleving en het routekeuzegedrag van fietsers tussen het Centraal Station in Utrecht en de Ravellaan, waar het gemeentekantoor is gehuisvest. De route langs de Weg der Verenigde Naties is onaangenaam, maar wel 200 meter korter dan de aangename route langs het water via de Leidseweg. Toch kiest 85% van de respondenten voor de lange route. Gevraagd naar de reden van hun routekeuze geeft 60% van de respondenten aan dat ze menen dat dit de snelste route is en 40% meent dat het ook de kortste route is. Ten aanzien van de ingeschatte reistijd vertoonden de antwoorden een brede range van 5 tot 20 minuten: men heeft geen idee hoe lang het duurt.
Inzetten op veraangenaming van de fietsroutes als strategie zou dus aanmerkelijke winst kunnen opleveren in de reistijdbeleving van fietsers en daarmee van het gebruik, aldus van Hagen. Subjectieve tijdsbeleving zou daarom ook in de verkeers- en vervoersmodellen en in de MKBA meegenomen moeten worden.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Liever een aangename route, dan een snelle route

Scroll naar boven