Lane Keeping voor de fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:06-03-2015

Keep your lane is het principe dat de automobilist op de eigen rijstrook blijft. Het idee daarachter is dat weefbewegingen naar links of rechts onverwachte remacties kunnen veroorzaken. ‘Andermans Sporen&' is de variant voor fietsers.&


Het idee komt voor uit het Happy Biking Project van Innovatiebureau Springlab. Dat vroeg Utrechtse fietsers naar hun grootste frustraties. Dat blijken verkeerslichten, drukte op het fietspad en bouwputten te zijn. Vervolgens zette het bureau creatieve teams aan de slag om tot innovatieve oplossingen te komen.

Eén zo’n oplossing is ‘Andermans Sporen.’ Op drukke momenten levert een abrupte beweging op het fietspad een kettingreactie en vertragingen op, aldus de ontwerpers. De doorstroom zou flink verbeteren als fietsers baanvaster zouden zijn en hun fietsgedrag beter afstemmen op de fietser voor hen. Met game-mechanics worden fietsers verleidt dit vaker te doen.

Het systeem traceert bewegingen van fietsers en registreert of zij in een rechte lijn rijden. Als dit zo is, verschijnt er een spoor van gekleurd licht achter hen op het wegdek. Hoe harder de fietser rijdt, hoe smaller de strook van licht; hoe langzamer hij zich voortbeweegt, hoe breder de strook. Alle geprojecteerde sporen vervagen binnen tien minuten doordat de intensiteit van het licht langzaam afneemt. Echter, door exact binnen een bestaand spoor van iemand anders te fietsen, wordt deze een stuk feller en permanenter. Fietsers die baanvast rijden kunnen elkaars lichtsporen dus als penseelstreken over elkaar heen zetten en nadrukkelijker maken. ‘Zo ontstaat er één canvas van het Utrechtse fietsgedrag, dat als een schilderij dat nooit opdroogt constant zal blijven veranderen.’

De resultaten zijn ook te bekijken op een website. Dat levert niet alleen mooie beelden op, maar ook waardevolle informatie over het fietsgedrag van Utrechters, op diverse tijdstippen op de dag.

Een ander idee dat wordt voorgesteld vanuit het Happy Biking Project is de Tour de Rain. Een makkelijk te plaatsen wegblokkade, waarbij een ‘magische waterval’ op een mooie en spraakmakende manier een fietsomleiding aangeeft. In dit systeem wordt een kunstmatige waterval gecreëerd. Met kleppen kunnen patronen in het water worden gecreërd. De waterval kan allerlei boodschappen communiceren omtrent het bouwproject en de fietsomleiding. ‘s Avonds kunnen er met behulp van projecties extra effecten toegevoegd worden aan het water spektakel.

De Light-Companion tenslotte is een systeem om het fietsverkeer op een eenvoudige en speelse manier door te laten stromen bij verkeerslichten. We zagen eerder al iets dergelijks in het Deense Odense en ook rond de start van de vorige Tour de France in Rotterdam kwam een dergelijke systeem in beeld. Het idee is dat fietsers een meelopend groen lampje volgen, om zo zonder te stoppen het volgende verkeerslicht te kunnen passeren. Op dit moment werkt Movares aan een digitale simulatie voor fietsers met verkeerssituaties inclusief auto’s en OV-verkeer.

De komende maand gaat Springlab aan de slag om voor elk concept partners te vinden waarmee er een pilot georganiseerd kan worden. Het doel is om ervoor te zorgen dat begin juli, tijdens de Tourstart, van elk concept een werkende versie in de stad terug te vinden is.

Relevantie

Scroll naar boven