Kunnen we iets met Fiets-verliesuren?

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:25-08-2021
Bij autoverkeer rekenen we vaak met Voertuigverliesuren, bijvoorbeeld als het gaat om de kosten van files. Bestaat er ook zoiets als Fiets-verliesuren?

vri_wachttijd.jpgCycledata en Movares vinden in ieder geval van wel. Door de reistijdwaardering voor fietsen te combineren met wachttijden/vertragingstijden bij verkeerslichten en het aantal fietsers, kun je inzicht krijgen in de economische waarde van fietsen, zo stellen Deodaat Boer (Cycledata) en Marco Duijnisveld (Movares). En dat is aanzienlijk.

Als vingeroefening hebben ze twee cases doorgerekend op basis van een reistijdwaardering van ongeveer €9,-. Als een gemiddelde fietser in Deventer dagelijks 4 of 5 vri’s  per rit tegen komt, komen ze uit op een economisch reistijdverlies van ongeveer € 10 mln. op jaarbasis. Doe je dat voor een individuele route, bijvoorbeeld Utrecht Centraal naar de universiteit van Utrecht (ongeveer 5 km) met 5 vri's waar ongeveer 20.000 fietsers op een gewone dag passeren, levert dat een jaarlijks economisch reistijdverlies op van ongeveer € 5 mln. euro. Je kunt dit soort sommetjes ook maken voor fietsvrachtverkeer, dat de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Is het interessant voor overheden om Fiets-verliesuren te gebruiken bij alle vertragingspunten in een gemeente? Of bij het instellen van een i-vri of de plannen voor een snelfietsroute? Om een antwoord op die vraag te krijgen gaan beide verkeerskundigen de discussie hierover aan op het komende nationaal Verkeerskunde Congres (4 november).

Er spelen overigens meer discussies rond dit thema. De vraag wat de fiets ‘waard’ is, komt onder meer vaak terug bij kosten-batenanalyses rond de aanleg van nieuwe infrastructuur. De fiets is dan soms lastig in te brengen, omdat die nog niet goed is ondergebracht in de verkeersmodellen. Onder andere adviesbureau Decisio heeft hier veel werk in gestoken.

Bureau The Urban Future, een spin-off van de NHTV Breda, heeft er een speciale tool voor ontwikkeld: CyclePRINT. Gebaseerd op analyse van het actuele fietsgedrag en de netwerk performance (GPS data) gecombineerd met enerzijds sociaal economische data uit de regio en anderzijds de geplande infrastructurele aanpassingen heeft men daarmee de effecten berekend van alle 30 potentiële fietssnelwegen in de provincie. De uitkomsten zijn gepresenteerd op kaarten en in tabellen die het potentiële fietsgebruik en de afname in fiets ‘verliesuren’ per alternatief lieten zien.

 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Kunnen we iets met Fiets-verliesuren?

Scroll naar boven