Jongerencampagne tegen telefoongebruik op de fiets slaat niet echt aan

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:14-11-2021
Interpolis startte in samenwerking met rapper Snelle de campagne ‘Smoorverliefd’. Een video toont het beeld van een verliefde jongen, die een ongeluk krijgt omdat hij al bellend op de fiets zit. Het maakt wel indruk op 14-17 jarige jongeren. Maar niet genoeg.

Sanne van Lieshout onderzocht voor haar Master Communicatie, Beleid en Management aan de Universiteit Utrecht wat het effect is van een dergelijke campagne. Ze deed dat onder meer met literatuuronderzoek en door interviews te houden met jongeren.

De video laat zien hoe een jongen tot over zijn oren verliefd raakt op een meisje en na een mooie avond vervolgens naar huis fietst. Dat is een beeld gebracht op een manier waardoor zowel vrouwelijke als mannelijke respondenten zich goed kunnen verenigingen met de hoofdpersoon van de campagne. Dit heeft op zijn beurt tot een zekere hoogte effect op de werking van wat in communicatie-jargon heet fear appeal, zeg maar de mate waarin het verhaal angst inboezemt, maar minder dan verwacht op basis van de data verkregen uit de literatuur. En vrijwel geen van de ondervraagden geeft aan volledig te zullen stoppen met het gebruiken van de telefoon op de fiets.

De conclusie van Sanne van Lieshout is dan ook dat de fear appeal binnen de campagne niet sterk genoeg was. De fear appeal kan onder andere worden versterkt door nadruk te leggen op de emoties van de nabestaanden. Dat zeggen ook de ondervraagde jongeren. Een aantal stelt dat ze de campagne niet eng of spannend genoeg vonden. Als zij de campagne mochten aanpassen zouden ze ervoor kiezen om de begrafenis van de hoofdpersoon te laten zien. Op die manier wordt voor de kijker nog duidelijker wat de gevolgen zijn als je je telefoon gebruikt op de fiets. Door de gevoelens en emoties van zijn vriendin, familie en vrienden te laten zien wordt het gevoel gecreëerd dat jongeren niet alleen voor zichzelf hun telefoon in hun zak moeten laten maar ook voor hun geliefden.

Een andere aanbeveling vanuit de respondenten zelf heeft betrekking op herhaling. Door één filmpje zal er vrij weinig veranderen aan de manier waarop jongeren hun telefoon gebruiken op de fiets. Dit kan voorkomen worden door bijvoorbeeld borden langs wegen te plaatsen waar jongeren vaak fietsen – bij scholen, sportclubs etc. – waarop staat dat telefoongebruik op de fiets slecht is. Deze boodschap kan op verschillende manieren worden weergegeven; humor appeal of fear appeal. Door herhaling in het dagelijks leven van jongeren kan de telefoongewoonte hopelijk worden verminderd.

De laatste aanbeveling ontstond naar aanleiding van de vragen over de sociale norm. Vrijwel alle respondenten geven aan dat ze mensen kennen die hun telefoon gebruiken, maar deze personen niet zouden aanspreken op hun telefoongebruik op de fiets. Reden hiervoor is dat ze het hypocriet vinden omdat ze het zelf ook doen. Een laatste aanbeveling laat zich dus lastiger realiseren maar die luidt: probeer jongeren te beïnvloeden om hun sociale norm aan te passen. Door bijvoorbeeld een campagne te maken waarbij jongeren elkaar aanspreken op telefoongebruik op de fiets ontstaat er verandering in de sociale norm, waardoor jongeren wellicht niet c.q. minder vaak hun telefoon gebruiken op de fiets. Daarnaast kan verandering in gedrag optreden door het op school als onderwerp nadrukkelijk op de agenda te plaatsen bij onderwerpen als maatschappelijke of persoonlijke verantwoordelijkheid.

Update 18 november: De campagne van Interpolis om jongeren van telefoongebruik op de fiets te weerhouden is door het EU-platform Eltis beloond met European Road Safety Charter Award 2021. Naast de inzet van eerdergenoemde video is ook het gebruik van de PhoNo app in het oordeel meegenomen. 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Jongerencampagne tegen telefoongebruik op de fiets slaat niet echt aan

Scroll naar boven