ICT kan helpen fietsgebruik veiliger te maken

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-11-2011

Ongeveer 7 procent van de Europese verkeersslachtoffers valt onder fietsers. Er zijn veel traditionele maatregelen te bedenken om ongevallen met fietsers te voorkomen. Het SAFECYCLE project onderzoekt hoe ICT toepassingen kunnen worden gebruikt om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. &


Het bureau Mobycon inventariseerde een aantal toepassingsmogelijkheden van ICT. Zo heeft een Zweedse ontwerpbureau een airbag voor fietsers als idee gelanceerd. De airbag zit opgevouwen in een kraag. Bij een onverwachte beweging wordt hij binnen 0,1 seconden opgeblazen tot een beschermende ‘helm’ om het hoofd. En de Italiaanse ontwerper Giovanni Doci heeft een helm ontwikkeld die fungeert als richtingaanwijzer. Deze ‘Blink’ is voorzien van vier led lampen: twee aan de voor- en achterzijde en twee aan beide zijkanten. De lampen aan de zijkant kunnen met een simpele handbeweging aan- en uitgezet worden. Zo kan de fietser aangeven of hij of zij van richting gaat veranderen.
Het zogenaamde ‘speed vest’ is ontwikkeld door Brady Clark. Het vest wordt gedragen door de fietser en laat in eenvoudig te lezen verlichte cijfers op de rug de actuele snelheid zien. Dit zorgt ervoor dat de zichtbaarheid van de fietser wordt vergroot en dat automobilisten bedacht zijn op zijn of haar snelheid.

De voorbeelden spreken tot de verbeelding, maar lijken niet al te kansrijk. Dat ligt anders voor bijvoorbeeld ‘Night View’, een systeem dat wordt ontwikkeld door Toyota. Dit systeem is bedoeld als aanvulling op de normale autoverlichting. Door middel van infrarood licht is het mogelijk om objecten in het donker waar te nemen. Het beeld dat hierdoor ontstaat wordt geprojecteerd op een beeldscherm in de auto. Dit systeem is bedoeld om het zicht van de automobilist te verbeteren waardoor aanrijdingen, bijvoorbeeld met fietsers, kunnen worden voorkomen.
Maatregelen aan infrastructuur lijken de kans op een ongeval nog meer te verkleinen. Te denken valt aan ‘Anticipating Traffic Lights’. Op ongeveer 100 meter afstand van de kruising wordt de snelheid van auto’s gemeten. Als deze snelheid hoger is dan een bepaalde waarde, wordt de rood tijd voor fietsers verlengd en een potentieel ongeval voorkomen.
ICT kan verder een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van dodehoek-ongevallen. Zo is Volvo Truck bezig met het ontwikkelen van een systeem waarmee fietsers en voetgangers bij een rechts afslaande beweging door de vrachtauto worden gedetecteerd. Lasers en ultrasonische sensoren scannen de ruimte rechts van het voertuig en geven een waarschuwing als zich daar objecten bevinden die te dichtbij komen. De kans op zogenaamde blind spot aanrijdingen tussen vrachtauto’s en fietsers wordt daarmee verkleind.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

ICT kan helpen fietsgebruik veiliger te maken

Scroll naar boven