Hoge slanke fietsbrug over Amsterdam-Rijnkanaal

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-09-2018
  • Startdatum:7-9-2018 00:00:00

Bij de nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nigtevecht moest rekening gehouden worden met een doorvaarthoogte van 10 meter, zonder dat de fietsers te maken zouden krijgen met al te steile hellingen.


De vereiste hoge doorvaart betekent lange hellingbanen aan weerszijden van het kanaal. De uitdaging voor ontwerpbureau Ipv Delft was om deze zo in te passen dat het open landschap behouden blijft en omwonenden geen hinder ondervinden. Tegelijkertijd moet het tracé als geheel voor fietsers comfortabel te berijden zijn.
Dat leidde tot een oplossing met een haarspeldvormige hellingbaan aan de oostkant van het Amsterdam-Rijnkanaal en een lange hellingbaan parallel aan het water aan de overzijde. In beide gevallen blijven de hellingbanen dicht bij het kanaal, waardoor hun voetafdruk in het landschap zo klein mogelijk is.

Om de betonnen hellingbanen zo slank mogelijk te houden, zijn ze in het werk gestort. Dek en steunpunten vormen constructief gezien één geheel, waardoor beide relatief slank kunnen zijn. De ruim 100 meter lange boogbrug die de hoofdoverspanning vormt is uitgevoerd in staal.

Bij de uitwerking is veel aandacht besteed aan gebruikerscomfort. Trappen aan weerszijden van de hoofdoverspanning ontsluiten de brug voor voetgangers, het brugdek ter hoogte van de hoofdoverspanning is een meter breder dan op de hellingbanen om een veilig samengaan van fietsers en voetgangers te garanderen. Verder hebben de bochten in de hellingen een radius van 10 meter waar 5 meter gebruikelijk is, aldus het ontwerpbureau.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Hoge slanke fietsbrug over Amsterdam-Rijnkanaal

Scroll naar boven