Verschillende gemeenten hebben inmiddels maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat fietsers en voetgangers niet meer op de knop hoeven te drukken om groenlicht te krijgen. Veelal gaat het dan om aanpassing van het regelprogramma, waardoor deze verkeersdeelnemers automatisch vaker groen krijgen. In Rotterdam experimenteert men met hittecamera's om grotere aantallen fietsers te detecteren.
Daar zitten echter ook nadelen aan. Door vaker groen te geven in de regeling, zullen er onvermijdelijk ook meer onnodige stops voor het overige verkeer worden gegenereerd. En dat kan weer tot de nodige frustraties leiden.
Nadeel is ook dat het voor de verkeersdeelnemer minder duidelijk wordt hoelang men moet wachten. Een eventuele afteller is bijvoorbeeld vaak gekoppeld aan detectie middels een drukknop. En ook dat kan tot onvoorspelbare situaties leiden.
In Australië (New South Wales) test men daarom een touch-less drukknop voor voetgangers. In plaats van een knop in te drukken, houdt de voetganger zijn hand voor een sensor om groenlicht aan te vragen. De interne verlichting springt dan van rood naar groen, om te laten zien dat de aanvraag is ontvangen. De gewone drukknop zit er ook nog, voor degenen die daar zelf de voorkeur aangeven.
Het kan overigens nog anders. In Schiedam ligt sinds kort een voetdrukknop.Een stoeptegel voorzien van een sensor waarmee de voetganger een aanvraag kan doen. Inmiddels heeft de gemeente Voorburg het idee al overgenomen.