De vijf grootste steden van Nederland willen iets doen aan de verkeersonveiligheid door snelheidsverschillen op de fietspaden. Die worden steeds groter door de introductie van nieuwe elektrische vormen van vervoer als de elektrische bakfiets, de fatbike en de elektrische step die sinds kort is goedgekeurd. De steden willen zelf kunnen beslissen over bijvoorbeeld een fatbikeverbod of het verplaatsen van elektrische vrachtfietsen naar de rijbaan, zo meldt de
NOS.
Helmplicht niet genoeg
De verkeerswethouders juichen de aangekondigde helmplicht voor jongeren op een elektrische fiets toe, maar vinden deze nog niet ver genoeg gaan om de verkeersveiligheid in de steden te verbeteren. Ze stellen onder meer dat het huidige fietsnetwerk niet geschikt is voor de elektrische step en pleiten voor de mogelijkheid van lokaal maatwerk om het fietspad een veilige plek te laten blijven. Ook willen ze dat een maximumsnelheid van 30 km/h de norm wordt.
In Amsterdam pakt deze snelheidsbeperking positief uit voor de verkeersveiligheid en de eerlijke bereikbaarheid van werklocaties, zo bleek recent uit een
wetenschappelijke analyse van de Universiteit Twente, SWOV en de gemeente Amsterdam. Een jaar na de invoering van 30 km/uur zijn er ook daadwerkelijk
minder verkeersongevallen gebeurd in de hoofdstad, vooral tussen motorvoertuigen en fietsers en voetgangers.
VVN en Fietsersbond
Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond steunen de oproep van de vijf grote steden om meer te kunnen doen aan de fietsveiligheid, blijkt uit navraag van
RTL Nieuws. VVN vindt het logisch om vrachtbakfietsen naar de rijbaan te verplaatsen. Ook gewone elektrische bakfietsen zouden van VVN naar de rijbaan mogen, mist de maximumsnelheid daar 30 km/uur is. “Ze concurreren met mensen op een normale fiets, op een pad dat er eigenlijk te smal voor is, dat is extra gevaarlijk. Dat probleem heb je op de rijbaan niet. De brede fiets is voor automobilisten ook goed zichtbaar."
Voorzitter Esther van Garderen van de Fietsersbond is het daar niet helemaal mee eens, en ziet liever een aparte strook voor elektrische fietsen en bakfietsen tussen het fietspad en de rijbaan in, als daar de ruimte voor is. De oproep om lokaal regels te mogen invoeren voor lichte elektrische voertuigen vindt ze terecht. "Op landelijk niveau zijn we al jaren over details aan het praten, maar we komen er maar niet uit. Geef steden maar de ruimte om zelf maatregelen te nemen."
Bronnen: NOS, RTL Nieuws