Geen ongevallencijfers, toch verkeersbeleid?

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 31
  • Datum:26-10-2012

De onzekerheid&over het aantal mensen dat in het verkeer gewond raakt groeit. Instanties als SWOV, CBS en Rijkswaterstaat proberen weliswaar op basis van gebrekkige gegevens te schatten hoeveel het er werkelijk zijn, maar de marges worden steeds groter. Belangrijke reden voor de terugval is dat de politie sinds 2009 alleen nog maar ernstige ongevallen registreert.&Om toch een verkeersveiligheidsbeleid handen en voeten te kunnen geven&moet je anders omgaan met de cijfers.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Gemeenten en provincies klagen steen en been dat het door het ontbreken van gedetailleerde ongevalencijfers wel erg lastig wordt prioriteiten te stellen in het verkeersveiligheidsbeleid, bijvoorbeeld als het gaat om het selecteren
    van doelgroepen en locaties om maatregelen en acties op te richten. En het ziet er naar uit dat daar niet snel verandering in komt. Toch hoef je ondertussen niet met de handen over elkaar te blijven zitten.

    Wanneer je als gemeente gewoon uitgaat van de geregistreerde ongevallen, heb je voorlopig je handen vol. Zet bijvoorbeeld de locaties met meer dan drie letselongevallen in drie jaar met fietsers op een kaart en je krijgt al zicht op probleemlocaties, zegt Richard van de Werken van Hastig. .
    Erik Donkers van VIA gebruikt snelheidsgegevens van TomTom om een risicokaart te maken. Maar omdat gemeenten en provincies nog geen snelheidsbeleid hebben combineeret VIA dat met de ernstige BRON-ongevallen en de gegevens van het Meldpunt Veilig Verkeer.
    Maar er zijn meer methoden om onveilige situaties in beeld te brengen, zoals de verkeersveiligheidsaudit, de conflictobservatiemethode DOCTOR en het Wegbeeldonderzoek.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Geen ongevallencijfers, toch verkeersbeleid?

Scroll naar boven