Fietsrouteplanners bieden mogelijkheden voor onderzoek

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-08-2021
Na een succesvolle crowdfunding/donatiecampagne en veel ontwikkelen en testen is deze week de nieuwe app van de Fietsersbond Routeplanner verschenen. Mooi voor fietsers, maar ook voor onderzoekers bieden fietsplanners mogelijkheden.

routeplanner.jpgDe app van de Fietsersbond Routeplanner is helemaal opnieuw ontwikkeld en biedt veel mogelijkheden om fietsroutes te personaliseren. Rustig en groen of levendig en stads, recreatief of juist de allersnelste route, via bankjes of zonder veerponten, de Fietsersbond Routeplanner helpt bij het plannen van de beste fietsroute. De app biedt ook voorgeplande routes, gesproken navigatie, een overzichtelijke kaart en kent alle fietsknooppunten.

De nieuwe planner is natuurlijk handig voor fietsers, maar fietsplanners kunnen ook gebruikt worden voor onderzoek. Zo registreert de Fietsersbond met behulp van vele vrijwilligers enkele tientallen kenmerken van fiets-wegvakken, variërend van wegdeksoort tot de mate van verkeershinder en de aanwezigheid van verlichting. Op basis van gegevens uit de database van de planner is zo onder meer een risicokaart gemaakt (Safety Performance Index). Hiermee kunnen overheden inschatten waar ingrepen in de infrastructuur van het fietsnetwerk nodig zijn om de kans op ongevallen terug te brengen.

De data maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk om speciale routes voor speed pedelecs te ontwikkelen, een optie die voor eind dit jaar gepland staat. Maar overheden gebruiken ook losse data uit het bestand voor speciale projecten.

Een speciale toepassing van de data uit een fietsrouteplanner werd recent gepubliceerd de European Transport Review [open access]. Daarvoor registreerde men de zoekvoorkeuren van fietsers die gebruik maakten een internationale fietsrouteplanner (BBBike).  De planner (die wat gedateerd aandoet), biedt overigens aanzienlijk minder opties dan de planner van de Fietsersbond.

Bij het zoeken via BBBike kan men onder meer kiezen voor de wegcategorie (wel of geen fietspad, enz.), kwaliteit wegdek, wel of geen verlichting e.d. In totaal werden 450.000 zoekactie hierop geanalyseerd. Deze big data-aanpak liet volgens de onderzoekers nogmaals het belang zien van korte verbindingen, rustige straten en een goed wegdek. Speciale fietsvoorzieningen leken bij dit onderzoek iets minder te scoren.

De nadruk op de aanleg van gescheiden fietsvoorzieningen moet daarom afgewogen worden tegen het realiseren van korte routes via rustige straten, zo leerden de onderzoekers uit deze analyses.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsrouteplanners bieden mogelijkheden voor onderzoek

Scroll naar boven