De fiets is de ni

De fiets is de nieuwe auto
De helft van de ov-reizigers woont in de buurt van het station. Voor hen zou lopen ook een optie zijn. Moeten we daar niet meer over nadenken, vraagt Pieter Litjens de forumleden. Voor Lot van Hooijdonk komt de vraag niet onverwacht. ‘De fiets is de nieuwe auto aan het worden. De fietslobby is zo sterk geworden, dat de voetganger dreigt weg te vallen. En eigenlijk zouden we meer moeten gaan lopen. Maar de voetgangerslobby is lang niet zo krachtig. Ook hierbij is gedragssturing een item.’

De voetganger is weggevallen, heeft definitief verloren: alle voetgangersruimte is ingepikt voor vrije fietspaden en op de stoep geparkeerde (brom-, snor-, bak-)fietsen.
Men voelt zich alleen nog verplicht een paar mooie zinnen te wijden aan de voetgangers, maar doet er nauwelijks iets aan.
 

Reacties

Ik ben het niet eens met het bovenstaande. Althans niet in het algemeen. Voor de uitgestapte voetganger en vooral de geparkeerde voetganger (terrasjes) is het dolle pret. Ten koste van fietsers die gewoon heel veel fietsroutes verloren zijn en overal af moten stappen. Maar ben het wel eens dat er weinig over blijft van stoepen als iedereen maar van alles daar neerplempt. Bestelauto's, tafels en stoelen en biro's. En ja ook nog fietsen soms. Daarom moet het autogebruik in steden flink ontmoedigd worden. Je kunt wel verder gaan met al die electrische auto's maar we hebben gewoon de ruimte niet. Zelfs niet voor fietsers en voetgangers. Ruimte is het grote probleem van de toekomst, eigenlijk nu al. 
Scroll naar boven