Fietsparkeercongres: naast extra stallingsruimte aandacht voor innovatie

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-11-2019
We moeten niet alleen meer stallingen bouwen, maar ook en vooral inzetten op innovatie. Dat was de boodschap die tijdens het Fietsparkeercongres 2019 in vele toonaarden was te beluisteren. Niet alleen tijdens de verschillende sessies, waar het onder andere ging om digitale systemen in stallingen, nieuwe handhavingsmethoden, deelfietsen en parkeerdata. Maar ook in de forumdiscussie met Stientje van Veldhoven, Roger van Boxtel, Ans Rietstra en Lot van Hooijdonk.

forum.jpgStientje van Veldhoven, nu minister van Wonen en Milieu, onderstreepte bij haar introductie op het congres, dat werd georganiseerd door CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Ministerie I&W, Prorail, NS en de gemeente Utrecht, dat I&W samen met de gemeenten aanzienlijk bedragen uittrekt voor de fiets, opgeteld bijna een half miljard voor de komende jaren. Voor bijvoorbeeld fietssnelwegen en stallingen. Maar, zo benadrukte ze, we veldhoven.jpgkunnen niet volstaan met alleen het bijbouwen van stallingen. Er is ook slimme sturing nodig, meer innovatie, gezien de sterk groeiende vraag naar stallingsvoorzieningen. ‘Je kunt daarbij onder meer denken aan het aanpakken van de tweede fiets, want nu zie je vaak dat mensen een fiets náár het station gebruiken, en bij aankomst een tweede fiets naar het werk pakken. Een oplossing is bijvoorbeeld de wisselfiets bij het station die nu wordt getest; de fiets die wisselend gebruikt wordt door aankomende en vertrekken fietsers. Dat scheelt stallingsruimte. Ook kun je denken aan compactere vormen van stallingen en routebegeleiding die aangeeft waar plek is.’
Rogier van Boxtel, president-directeur van NS, kon zich daarin helemaal vinden. In een Fiets Innovatielab test de NS onder andere nieuwe in- en uitcheckzones, stallingsplaatsen voor afwijkende fietsen en de inzet van de zakelijke e-bike. ‘Maar ook werken we aan de inrichting van alternatieve looppaden voor fietsers’.

Fietsers doen geen stap teveel
Het gaat echter niet alleen om technische innovaties, aldus Van Veldhoven. ‘Je moet ook werken aan gedragsinnovaties om het mensen zo makkelijk mogelijk maken. Fietsers doen immers geen stap teveel.’
In Utrecht zijn daar inmiddels de nodige voorbeelden van te vinden. Lot van Hooijdonk, wethouder mobiliteit in Utrecht, somt er een paar op. ‘In Utrecht hebben we een verwijssysteem dat aangeeft waar nog plek is. En de nieuwe stationstalling kun je heel makkelijk inrijden en eenvoudig je weg naar de sporen vinden.’ Toch struikel je soms nog over de fietsen op weg naar het station, constateert discussieleider CROW-directeur Pieter Litjens. Zou er niet meer gehandhaafd moeten worden? Van Hooijdonk zou best willen, maar de gemeenteraad heeft minder haast. ‘We mogen pas streng gaan handhaven als er voldoende stallingsplekken zijn, zo heeft de Raad besloten.’
Ans Rietstra, directeur bij Prorail, noemt nog een ander aandachtspunt: ‘Denk ook eens na hoe je bijvoorbeeld met de e-stepjes omgaat, die eraan zitten te komen. Hou er rekening mee dat je fietsenstallingen eventueel daarop moet kunnen aanpassen.’’

forum2.jpgStationsstallingen onderdeel van de ketenreis
Vooral bij stationsstallingen speelt de vraag wie probleemeigenaar is. Of anders gezegd, hoe verdeel je de lusten en de lasten van het fietsparkeren onder overheden, NS, Prorail en anderen. I&W heeft onderzoek erover in de pijplijn, weet Pieter Litjens. Van Veldhoven: ‘Dat onderzoek loopt nog, ik verwacht dat het begin volgend jaar naar de Kamer gaat.’ Maar op voorhand constateert de minister al dat je nooit overal dezelfde oplossing kunt toepassen. Lot van Hooijdonk vult aan: ‘Stationsstallingen staan ook niet op zichzelf. Ze vormen een onderdeel in een ketenreis. Je moet ze daarom zien als onderdeel van nationale reispatronen. De combinatie fiets-ov is de hardst groeiende vorm van vervoer. Dus moet je er ook niet een lokale kwestie van maken.’
‘Los van de vraag wie verantwoordelijk is, gaat het vooral om de vraag wie zich verantwoordelijk voelt. Ik vind ook dat je niet moet blijven hangen in een competentiestrijd’, vult Rogier van Boxtel aan. ‘We werken aan eenzelfde doel’.
En hoe zit het dan met het beheer en onderhoud, als er eenmaal een stalling staat, wil de discussieleider weten. Is bijvoorbeeld die eerste 24 uur gratis vol te houden als het gebruik als maar toeneemt? NS directeur Van Boxtel weet dat zo net nog niet. ‘Hoe meer succes je hebt, hoe meer kosten je moet maken. En hoe eerder je een debat krijgt hoe de lasten moeten worden verdeeld.’

De fiets is de nieuwe auto
De helft van de ov-reizigers woont in de buurt van het station. Voor hen zou lopen ook een optie zijn. Moeten we daar niet meer over nadenken, vraagt Pieter Litjens de forumleden. Voor Lot van Hooijdonk komt de vraag niet onverwacht. ‘De fiets is de nieuwe auto aan het worden. De fietslobby is zo sterk geworden, dat de voetganger dreigt weg te vallen. En eigenlijk zouden we meer moeten gaan lopen. Maar de voetgangerslobby is lang niet zo krachtig. Ook hierbij is gedragssturing een item.’

Een ander terugkerend thema tijdens het Fietsparkeercongres is de export van fietskennis. Keynotespeaker innovator Frans Nauta pleitte er op het congres voor om een speciaal platform voor op te richten en ook Rogier van Boxtel ziet volop exportmogelijkheden. ‘Als je de hoeveelheden fietsen ziet die er in China rondrijden, en de manier waarop ze er mee omgaan, zijn er volop mogelijkheden om Nederlandse fietskennis daar te brengen.’ Van Veldhoven: ‘Maar eigenlijk hebben we zoiets als in vorm van de Fietsambassade. En op allerlei plekken in de wereld dragen we uit welke oplossingen Nederland heeft. We kunnen nieuwe initiatieven natuurlijk daaraan koppelen.’

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsparkeercongres: naast extra stallingsruimte aandacht voor innovatie

Scroll naar boven