Fietsers en voetgangers combineren?

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:10-02-2005
Uit een onderzoek van BRO in opdracht van het Fietsberaad blijkt dat fietsers in voetgangersgebieden kunnen worden toegelaten, zolang de voetgangersintensiteiten beperkt zijn.

Uit een onderzoek van BRO in opdracht van het Fietsberaad blijkt dat fietsers in voetgangersgebieden kunnen worden toegelaten, zolang de voetgangersintensiteiten beperkt zijn. Worden fietsers en voetgangers gescheiden door bijvoorbeeld een rijloper, dan ligt die grens hoger.

In veel gemeenten speelt de vraag of fietsers moeten worden toegelaten in het voetgangersgebied. Daarom gaf het Fietsberaad BRO opdracht om op straat te kijken of er lessen te trekken zijn uit de praktijk.
BRO bekeek de gang van zaken in 15 stadscentra, in totaal op 91 locaties.
Men concludeerde dat bij voetgangersdichtheden tot 100 voetgangers per uur per meter profielbreedte volledige menging mogelijk is. Bij hogere voetgangersdichtheden is het scheiden van voetgangers en fietsers binnen het profiel wenselijk.
Tot dichtheden van 160 voetgangers per uur per meter profielbreedte biedt toepassing van een rijloper in een ongeleed profiel soelaas. Liggen de voetgangersdichtheden daarboven (tot ruim 200 voetgangers per uur per meter profielbreedte) dan biedt een geleed profiel uitkomst.
Ligt de voetgangersdichtheid nog hoger, dan is de combinatie van fietsers en voetgangers niet langer mogelijk.

De onderzoekers concludeerden ook dat fietsers zich niet zoveel aantrekken van eventuele verbodsbepalingen. Aan de andere kant is er sprake van een zekere zelfregulering. Bij hoge intensiteiten neemt het aantal 'fietsers in overtreding' beduidend af.
Het onderzoek is gepubliceerd in het laatste nummer van Fietsverkeer, en te downloaden via de optie Fietsverkeer op de site.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsers en voetgangers combineren?

Scroll naar boven