Fietsen naar school in strategisch verkeersveiligheidsplan

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-11-2018
De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin de regering wordt gevraagd om het stimuleren van het lopend of fietsend naar school gaan mee te nemen in het strategisch verkeersveiligheidsplan.

fietsenopzuid-(1).jpgHugo van der Steenhoven, wegkapitein voor de doelstelling van de Tour de Force om via gerichte fietsstimulering het fietsgebruik te verhogen, beschouwt het als een mooi ondersteuning van het werk van de Tour de Force. Want de veronderstelling dat ieder Nederlands kind een fiets heeft en leert fietsen klopt niet. Er zijn scholen waar maar een paar fietsen op het schoolplein staan. ‘Het is heel lang een blinde vlek geweest, maar in wijken als Overvecht in Utrecht, Rotterdam Zuid of Amsterdam West wordt gewoon minder gefietst’, aldus van der Steenhoven.

Dominique Keupers, gymleerkracht in Rotterdam Zuid, beaamt dat. Ze was – evenals van der Steenhoven - betrokken bij het project Fietsen op Zuid op de Theresiaschool in de wijk Bloemhof in Rotterdam. ‘Fietsen op Zuid’ beoogt via verschillend initiatieven kinderen op de fiets te krijgen. ‘De Theresiaschool is vlakbij het Zuidplein. De school ligt aan een drukke weg, kinderen kwamen lopend, met het ov of werden afgezet met de auto. Je merkt dat fietsen vanuit ouders niet wordt gestimuleerd. Ze vinden het vaak eng, zijn te beschermend, snel bang dat een kind valt.’

In het kader van het project hebben kinderen fietsles gekregen op BMX-fietsen en er was theorieles over verkeer. Groep 7 en 8 hebben samen met een architect maquettes gemaakt voor een veilige schoolomgeving. En er is geoefend voor het praktisch verkeersexamen. ‘We hebben er verder voor gezorgd dar er fietsenrekken op het schoolplein kwamen. Voor het project stonden er denk ik 5 fietsen op schoolplein, daarna 25 à 30. We hebben via het ANWB kinderfietsenplan fietsen kunnen uitlenen en ook een aantal gedoneerd.’

‘Dat laat zien dat om een verandering teweeg te brengen alleen fietsles of zorgen dat er fietsen zijn, niet genoeg is’, aldus van der Steenhoven.
De Tour de Force heeft als doelstelling voor 2020 dat de 35 grootste gemeenten een werkend fietsstimuleringsbeleid hebben voor kinderen en vrouwen met migrantenachtergrond. Van der Steenhoven is daarom bezig een intentieverklaring op te stellen voor de F10, de vijftien gemeenten met grote ambities op fietsbeleid. In deze verklaring met als titel ‘Alle kinderen kunnen fietsen’ omarmen de F10-fietssteden ‘het principe dat alle kinderen in hun gemeenten de kans moet krijgen om te fietsen’.

Minister Van Nieuwenhuizen heeft laten weten dat ze positief staat ten opzichte van de motie van Suzanne Kröger van GroenLinks om te stimuleren dat kinderen lopend of fietsend naar school kunnen gaan.

Foto: Debbie Kleijn

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsen naar school in strategisch verkeersveiligheidsplan

Scroll naar boven