Anne Hidalgo is sinds 2014 burgemeester van de Franse hoofdstad. De afgelopen jaren heeft ze zich al sterk gemaakt om Parijs om te vormen naar een stad waar de auto niet meer het primaat in de stad heeft. Ze heeft haar beleid tot inzet van de gemeentelijke verkiezing in maart gemaakt.
Volgens recent onderzoek telt Parijs op dit moment 83.500 parkeerplaatsen op straat (naast nog eens zo’n half miljoen parkeerplaatsen in garages of op eigen terrein). Als het aan Hidalgo ligt, verdwijnen 60.000 van de straatplaatsen.
Anne Hidalgo droomt van een ‘stad van 15 minuten’. Ze wil daartoej de stad in segmenten verdelen (á la Groningen), waarbij auto’s niet zomaar de stad kunnen doorkruisen. Drukke verkeerskruisingen zullen worden omgevormd tot voetgangersgebieden en er komen schoolstraten.
En, in 2024 ligt er langs íedere straat een fietsstrook -pad, en op alle bruggen afgescheiden fietspaden, zo belooft ze.
De Ville Du Quart D'Heure vindt zijn oorsprong in de ideeën van Carlos Moreno, een professor aan de Sorbonne universiteit. Hij pleit voor “chrone urbanism”, waarbij voorzieningen, banen en winkels dicht bij huis zijn: ‘Living differently means above all changing our relationship with time, essentially time relating to mobility, which has greatly degraded the quality of life due to commuting which is costly in every respect. How can we offer urban dwellers a peaceful city while satisfying its indispensable urban social functions? It is time to move from city planning to urban life planning.’