Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Elektrische fiets leidt tot verandering in modal split

Elektrische fiets leidt tot verandering in modal split

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:14-07-2025
Mensen die een elektrische fiets aanschaffen of ter beschikking gesteld krijgen maken er ook gebruik van: het aantal afgelegde kilometers stijgt. Tegelijk daalt het aantal autokilometers en daarmee het aandeel van de auto in de modal split. Dit blijkt uit een literatuurreview, uitgevoerd door samenwerkende wetenschappers van diverse Europese onderzoeksinstituten.

De elektrische fiets neemt een aantal nadelen van de gewone fiets weg, je reistijd wordt korter, je fietst makkelijker over heuvelachtig terrein en met wint tegen en je komt minder vermoeid en bezweet aan. De e-fiets speelt daarmee een belangrijke rol in het faciliteren van een transitie van auto naar actieve modaliteiten. Voor de literatuurreview naar de impact van de elektrische fiets op reisgedrag selecteerden de wetenschappers tien studies uit Noord-Europa waarin voor- en nametingen zijn gedaan bij de introductie van elektrische fietsen, hetzij als natuurlijk experiment waarbij mensen die uit zichzelf een e-fiets aanschaften werden gevolgd, hetzij als onderdeel van een programma waarin e-fietsen ter beschikking werden gesteld. Bij de meerderheid van de studies was sprake van een controlegroep zonder elektrische fiets.
 
Uit de resultaten bleek dat wie de beschikking had over een elektrische fiets, deze ook gebruikt. Men ging 5,3 kilometer meer elektrisch fietsen per dag, een stijging van de modal split van 26 procent. Over het algemeen ging dit ten koste van de modaliteit die men voor het experiment het meest gebruikte. Dat was in veel gevallen de auto. Daarvan daalde het aantal kilometers met 2,5 per dag en daalde het aandeel in de modal split met 10 procent. Daarnaast vervangt men het vaakst woon-werkritten en ritten met een enkele bestemming. Voor ritten met meerdere bestemmingen, zoals het naar school brengen van kinderen en boodschappen doen, pakte men nog wel de auto.
De elektrische fiets kan ook andere modaliteiten vervangen maar het effect daarop was niet eenduidig. Zo liet een deel van de studies een daling zien in het gebruik van de gewone fiets, terwijl er bij sommige juist geen verandering was of zelfs een toename.
 
Volgens de onderzoekers draagt de review bij aan het bewijs dat de elektrische fiets een betrouwbaar en competitief alternatief is voor de auto. De resultaten verschenen in maart in het wetenschappelijke tijdschrift Transport Reviews, en zijn daar niet open access beschikbaar, maar mogelijk via een account bij een universiteitsbibliotheek in te zien.  
 
 
Bron: Transport Reviews
 

Relevantie

Scroll naar boven