Onderzoekers van de universiteit [open access] van Lund in Zweden ondervroegen een kleine groep mensen die wel of niet een e-fiets bezaten of in ieder geval bekend waren met het gebruik van een e-fiets, zowel vóór als tijdens de Covid19-pandemie.
Voor Corona waren de voordelen van een e-fiets voor veel mensen niet voldoende om tot aanschaf over te gaan, hoewel de voordelen ten aanzien van fysieke activiteiten en bewegen bekend waren. Tijdens Corona kwam de e-fiets als alternatief voor het ov wel degelijk in beeld. Ook bleek dat e-fietsers over langere afstanden reisden dan voordien, tot 25 km.
Dat laatste betekent onder andere dat de capaciteit van de accu steeds belangrijker wordt, zo benadrukken de onderzoekers. Ze stellen verder dat financiële steun niet-gebruikers over de streep kan trekken. Aan de andere kant bleken niet-gebruikers vooral geïnteresseerd in het huren van een elektrische fiets, afhankelijk van hun behoefte. En dat vraagt om meer elektrische deelfietsen.
De slotconclusie is dat in geval van een pandemie zoals COVID19 het promoten van de elektrische fiets de verspreiding van het virus tijdens het verplaatsen kan verminderen en dus de algemene gezondheid ten goede zal komen. Het is dan wel zaak om zoveel mogelijk belemmeringen om tot aanschaf over te gaan weg te nemen. Een les ook voor toekomstige pandemieën.