Eerste internationale conferentie over fietsveiligheid: nog veel werk te doen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-11-2012

Ook internationaal is er nog relatief weinig bekend over ongelukken van fietsers. Die conclusie kan getrokken worden na de eerste International Cycling Safety Conference op 7 en 8 november in Helmond. De conferentie zal volgend jaar een vervolg krijgen.


Voor het eerst kwamen 40 à 50 wetenschappers en beleidsmakers uit Europa bijeen voor een internationale conferentie over het onderwerp fiets. ‘Geweldig’ vindt Divera Twisk, coördinator van het fietsonderzoek bij de SWOV. ‘Fietsveiligheid is een topic dat in het verleden niet zo veel aandacht heeft gekregen. In de auto-industrie is zoveel gedaan om het rijden veiliger te maken, dan is er voor de fiets nog veel te doen. Daarom is deze conferentie heel belangrijk.’
Twisk zelf keek in haar bijdrage naar ‘naturalistic driving’, een onderzoeksmethode die met camera’s en sensors in de auto langere tijd bestuurders volgt. Dat levert ook voor fietsveiligheid inzichten op. De techniek kan ook op de fiets worden gezet. Zo volgde de Zweedse onderzoeker Marco Dozza een aantal weken een groep fietsers en bracht opmerkelijke ongelukken en bijna-ongelukken aan het licht. Een fietser die tegen een hek aan rijdt, naar later blijkt omdat hij met zijn mobieltje in de weer was. In Duitsland staat onderzoek in de steigers met camera’s op een elektrische fiets.
Carmen Hagemeister van de universiteit van Dresden presenteerde onderzoek naar oudere fietsers. Zij interviewde een groep van 206 fietsers in de leeftijd van 40 tot 90 jaar. Ongeveer de helft had een ongeluk meegemaakt na de 59ste verjaardag. Tweederde daarvan waren eenzijdige ongelukken. Gerapporteerde oorzaken: slecht of glad wegdek, gebreken aan de fiets, problemen met op- en afstappen en de bekende tas aan het stuur.

De eerste International Cycling Safety Conference was een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, TNO, Fietsberaad, SWOV en de TU Delft. Volgend jaar komt er een vervolg, werd beloofd bij afsluiting van de conferentie.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Eerste internationale conferentie over fietsveiligheid: nog veel werk te doen

Scroll naar boven