Bolle bestrating tegen hinderlijk geparkeerde fietsen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:20-02-2024
Door de bestrating zo bol te maken dat een fiets met standaard omvalt kun je ervoor zorgen dat een bepaalde plek vrij blijft van geparkeerde fietsen. De Werkgroep Black Spots Amsterdam ontdekte dat deze oplossing de veiligheid op kruispunten kan verbeteren, bijvoorbeeld waar geparkeerde fietsen het zicht belemmeren.

“Een simpele en creatieve oplossing, die eigenlijk overal kan worden toegepast waar je echt niet wilt dat fietsen staan”, zo licht Geert van Ham, voorzitter van de Werkgroep Black Spots Amsterdam, toe. “Het is niet zo duur en heel effectief.” De gemeente Amsterdam heeft de bolle bestrating, in witte steen, inmiddels toegepast op het Marnixplein, de Middenweg en de rotonde van het Hugo de Grootplein. Op het Hugo de Grootplein is de bestrating op een eilandje op de hoek van een zijstraat bol gemaakt zodat geparkeerde fietsen daar niet het zicht benemen van automobilisten en op de Middenweg is de hele strook tussen het fietspad en de rijbaan bol gemaakt omdat geparkeerde fietsen daar soms omvielen en hinderlijk op het fietspad lagen.


Foto: Bolle bestrating voorkomt geparkeerde fietsen op het Hugo de Grootplein (Bron: Amsterdam Bike City)
 
Fietsenrekken
De Werkgroep Black Spots van de gemeente Amsterdam formuleert momenteel richtlijnen om hoeken van kruispunten zoveel mogelijk vrij te laten van straatmeubilair, zoals fietsenrekken. De zichtlijnen die in het ontwerp van kruispunten zijn meegenomen worden in de praktische uitvoering nu vaak weer vergeten: op lege plekken op de hoek van de straat komen vaak fietsenrekken om aan de grote fietsparkeervraag te voldoen. Een oplossing daarvoor zou zijn om fietsenrekken verderop in de zijstraten te plaatsen, eventueel in plaats van enkele autoparkeerplaatsen.
 
Bron: Amsterdam Bike City
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Bolle bestrating tegen hinderlijk geparkeerde fietsen

Scroll naar boven