De campagne is opgezet door Goedopweg, een initiatief van de provincie Utrecht om meer mensen op de fiets te krijgen. Naast probeeracties voor e-fietsen, speed-pedelecs en bakfietsen brengt men ook een app uit. Inwoners van de provincie Utrecht kunnen de Ik fiets-app downloaden en bijhouden hoeveel fietskilometers ze maken.
Voor elke fietskilometer krijgen ze een spaarpunt. Verschillende uitdagingen binnen de app, zoals ‘maak 4 fietsritten op een dag’ of ‘maak een fietsrit op een regenachtige dag’, leveren bonuspunten op. Deze spaarpunten kunnen worden ingewisseld voor aanbiedingen, producten, loten voor de Ik fiets-loterij of donaties aan goede doelen.
De 3000 deelnemers hebben in de laatste vijf maanden van 2019 in totaal ruim 1,1 miljoen kilometers afgelegd volgens Goedopweg. Dat deden ze in ruim 238.000 fietsritten. Van het totaal aantal fietsritten zijn er 36.000 gemaakt op een regenachtige dag.
Een relatief klein deel daarvan betrof woon-werkritten, in totaal is 9800 keer naar het werk gefietst.
De deelnemers doneerden 570 keer punten aan een goed doel, vooral aan Serious Request. Verder zijn er 391 loten ingewisseld.