Amstelveen dunt fietsnetwerk uit

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-01-2006
Het marktaandeel van de fiets groeit van 24 procent in de huidige situatie naar 27 van de verplaatsingen in 2015. Dat is een van de doelstellingen in de conceptnota Fiets 2006-2015 die de gemeente Amstelveen onlangs uitbracht. Een van de middelen om dat te bereiken is door het fietsnetwerk uit te dunnen.

Het marktaandeel van de fiets groeit van 24 procent in de huidige situatie naar 27 van de verplaatsingen in 2015. Dat is een van de doelstellingen van de conceptnota Fiets 2006-2015 die de gemeente Amstelveen onlangs uitbracht. Een van de middelen om dat te bereiken is door het fietsnetwerk uit te dunnen.

Het vorige Fietsplan van Amstelveen dateert uit 1994. In dat plan was nog sprake van een ambitieus fijnmazig netwerk van fietsroutes. Hoewel die plannen voor een belangrijk deel zijn gerealiseerd, gaat Amstelveen meer investeren in minder fietsroutes.
Uitgangspunt in de nota is dat voor hoofdfietsroutes hoge kwaliteitseisen gesteld worden aan directheid, comfort en samenhang. 'Het is echter de vraag of dit re�el is bij een erg fijnmazig netwerk zoals uit 1994. Daarom is besloten het netwerk iets uit te dunnen, zodat de beleidsaandacht en de financi�le middelen meer gefocust kunnen worden op een beperkter aantal routes die wel het belangrijkst zijn voor fietsers', aldus de nieuwe nota.
Een andere beleidsvoornemen in de nota is om meer in te spelen op de vergrijzing door extra rekening houden met de eisen die invalidenvoertuigen en fietsers met beperkingen stellen aan de fietsinfrastructuur. Vanwege dit medegebruik door invalidenvoertuigen hanteert de gemeente Amstelveen als uitgangspunt dat fietspaden op hoofdfietsroutes minimaal 2,25 meter breed zijn bij eenrichtingsverkeer en 3,5 meter breed bij tweerichtingsverkeer.
Amstelveen haakt aan bij de trend om in detail de uitgangspunten voor verkeerslichten op hoofdfietsroutes nader uit te werken. Zo wordt gestreefd naar een maximale wachttijd voor rechtdoorgaande fietsers van 45 seconden en voor linksaf slaande fietsers van 75 seconden.
Verbetering van de volksgezondheid wordt overigens in de nota als doelstelling genoemd voor het te voeren beleid. 'Fietsgebruik zorgt voor lichaamsbeweging als onderdeel van de dagelijkse activiteiten. En indirect: de luchtkwaliteit verbetert als mensen voor korte verplaatsingen de fiets nemen in plaats van de auto.' De nota laat open of daar nog speciale activiteiten op worden gericht.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Amstelveen dunt fietsnetwerk uit

Scroll naar boven