Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fiets van de zaak wordt aantrekkelijker

29-03-2018

Een fiets van de zaak wordt een stuk aantrekkelijker. Straks mag de leasefiets naast de auto van de zaak worden gebruikt. De combinatie van auto en fiets kan het voor mensen aantrekkelijker maken om een aantal dagen in de week in plaats van met de auto op de fiets naar het werk te gaan. Een simpelere regeling via forfaitaire bijtelling, maakt dit veel eenvoudiger.

plaatje

De vereenvoudiging van de fiscale fietsregeling door de ministeries van Financiën en IenW gaat in op 1 januari 2020. De komende tijd wordt de regeling samen met brancheverenigingen uitgewerkt.  Staatssecretaris Snel: "Fietsen is gezond en goed voor het milieu en vermindert files. Toch pakken nu nog te veel mensen de auto als ze naar het werk gaan. Dat de regels voor een leaseauto nu eenvoudiger zijn dan voor een fiets helpt natuurlijk niet. Daarom gaan we die regels versimpelen."

Net als bij een auto wordt de fiets ook vaak privé gebruikt. Over dit privégebruik moet belasting betaald worden over de waarde van het voordeel. Bij een auto van de zaak wordt deze waarde vastgesteld via een forfait, waarmee de gebruiker het privégebruik kan afkopen. Voor een fiets is dit nu veel ingewikkelder. Fietsers moeten daardoor precies bijhouden hoeveel kilometer zij fietsen voor woon-werkverkeer en hoeveel zij privé fietsen. Van die privékilometers worden zaken als onderhoudskosten, reparaties, verzekeringen en - bij een elektrische fiets - stroomverbruik afgetrokken. Het bedrag dat onderaan de streep overblijft, moeten werkgevers bij het belastbare salaris optellen.

Ook staatssecretaris Van Veldhoven is blij met deze stap. “Wanneer je bedenkt dat meer dan de helft van de autoritten korter is dan 7,5 kilometer, is daar zeker winst te halen. Fietsen is behalve snel ook schoon. Als veel mensen fietsen, draagt dat ook nog eens bij aan een goede doorstroming op de weg voor mensen die geen keuze hebben. Ook zorgen zij voor minder luchtvervuiling.”


Dit is een bericht van Tour de Force 2020.
Naar www.tourdeforce2020.nl
Irma Bijl-Rodenburg (Gemeente Rotterdam)
09-04-2018 @ 15:05

Mooie ontwikkeling. Eenvoud is aantrekkelijk: een forfaitere bijtelling in plaats van een kilometerregistratie voor de fiets van de zaak. Nog eenvoudiger en stimulerender is 0% bijtelling voor de fiets van de zaak.

Etienne Bral (Fietsersbond)
09-04-2018 @ 21:14

Een forfaitaire bijtelling klinkt aardig, maar schrijft zo moeilijk. Maar die opmerking van de staatssecretaris: "Fietsen is gezond en goed voor het milieu en vermindert files", klinkt mooi, maar laat het dan ook in die volgorde gelden. Ik heb vaak de indruk dat ze het juist andorsom bedoelen. Eerst de files verminderen de rest is secundair. Kijk maar waar wij moeten fietsen in de stad: in de uitlaatzone.

 

Etienne Bral lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: