Kenniscentrum voor fietsbeleid

Eén kaartje waarmee je alle deelfietsen kunt gebruiken

01-12-2016

In Nederland zijn enkele tientallen bedrijven bezig met het opzetten van deelfietsprojecten. Het gevaar dreigt dat je - net als bij de elektrische laadpalen - een portemonnee vol chipkaarten nodig hebt om ze overal te kunnen gebruiken. Dat zegt Sven Huysmans, de Belgische deelfietsexpert die voor de Tour de Force bezig is met een marktverkenning naar de deelfiets.

plaatje

‘In België is het nu al zo dat ik me telkens opnieuw moet registreren en met minstens vier kaartjes moet rondlopen om fietsen te lenen in Antwerpen, Brussel, Namen of bij de spoorwegen. Dit zijn drempels die vlot gebruik door de klant moeilijk maken. Wij kunnen in Nederland leren van het buitenland en nu al een voorsprong nemen door na te denken over interoperabiliteit tussen de verschillende steden en systemen. Het risico bestaat anders dat de klant straks door het bos de bomen niet meer ziet en afhaakt. Technisch is dat nauwelijks een uitdaging, de kunst is alle deelfietsproviders op één lijn te krijgen.’

Volgens Sven Huysmans moeten we daar ook niet te lang mee wachten. ‘Want voor je het weet bepalen de grote spelers op het gebied van mobiliteit, zoals een Google, de markt en bepalen zij de standaard waar de kleine spelers zich dan maar aan hebben te houden.’

Er wordt inmiddels hard aan gewerkt. In het kader van de Tour de Force 2020 zitten de belangrijkste spelers sinds begin dit jaar rond de tafel om een standaard voor huur- en deelfietsen te ontwikkelen. Dat moet er uiteindelijk in resulteren dat de gebruiker met één account en één kaart overal een deelfiets kan gebruiken. Maar bijvoorbeeld ook dat hij een deelfiets kan reserveren op de plaats van bestemming. Vanuit de Ketenploeg is daartoe een kopgroep ‘Fietsverhuursystemen’ samengesteld om een begin te maken met het uitwerken van dergelijke standaarden. Het gaat dan bijvoorbeeld over het uitwisselen van data over beschikbaarheid van deel- of huurfietsen op een locatie, het reserveren van fietsen en het in- en uitchecken. En vooral hoe je de uitwisseling van data organiseert. Medio volgend jaar moeten de eerste resultaten zichtbaar worden.


Dit is een bericht van Tour de Force 2020.
Naar www.tourdeforce2020.nl

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: