Kenniscentrum voor fietsbeleid

Verkeerslicht ziet de bui al hangen

30-10-2017

Op initiatief van de Gemeente Apeldoorn en het bedrijf Technolution is er in de Cleantech regio een koppeling gerealiseerd tussen een online regenradar en de eigen verkeerscentrales. Hierdoor kan een fietser voor de bui uit sneller groen krijgen. 

In de Cleantech regio werken Apeldoorn, Deventer, Zutphen en Epe samen.

De regenradar van Lizard kan op zeer korte termijn de buien voorspellen door een nieuwe techniek genaamd Nowcast. Dit product is ontwikkeld door Royal HaskoningDHV, Infoplaza en Nelen & Schuurmans.

Een voorbeeld van een kruising waar de koppeling in gebruik wordt genomen, is de kruising Molenstraat Centrum-Quarles van Uffordlaan in Apeldoorn. Deze ligt tussen de drukke centrumring van Apeldoorn en de snelle fietsroute Deventer-Apeldoorn. Als het hier gaat regenen, krijgt de fietser ten opzichte van het autoverkeer op de centrumring dubbel zo vaak groen, ten koste van de doorstroming van het autoverkeer. Daarmee is dit de eerste locatie waar online weergegevens leiden tot acties in de verkeerslichten op straat voor de weggebruiker. Dit soort maatregelen kan op sommige locaties de wachttijd meer dan halveren, aldus de ontwerpers. 

Roland Haffmans (-)
31-10-2017 @ 09:14

"Dit soort maatregelen kan op sommige locaties de wachttijd meer dan halveren"

Dat toont hoeveel ruimte er nog is om de fietskwaliteit op kruisingen, ook bij droog weer, te verbeteren. Waarom gebeurt dat niet?

Robert van der Sluiszen
31-10-2017 @ 14:17
Wederom slecht nieuws voor de speed pedelec rijder. Staat deze in de autofile voor een rood verkeerslicht eindeloos te wachten. Hij of zij wordt zeiknat van de regen en zijn / haar longen krijgen nog meer te verduren van de uitlaatgassen van de auto's voor hem of haar. En de automobilsten en de "gewone" fietsers maar lachen.
Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
01-11-2017 @ 08:54

Er staat juist wel veel te gebeuren, vooral ook met het verbeteren van de ondersteuning voor de fietser. In Nederland wordt op dit moment het project Talking Traffic uitgerold. Dat betekent dat individuele weggebruikers, dus ook fietsers, direct communiceren met het verkeerslicht. Dat staat te gebeuren voor ca. 1200 installaties (totaal zijn er in Nederland 5500).

Hierdoor kan een fietser groen krijgen, zonder op de knop te hoeven drukken. Op belangrijke (snel)fietsroutes kan er zelfs langer of eerder groen worden gegeven, zodat je (bijna) niet meer hoeft te stoppen. Ook kunnen groepen connected fietsers prioriteit krijgen en langer groen, zodat ze veiliger kunnen oversteken.

Wil je weten hoe dat werkt? Ga dan naar de Playstore en download de CrossCycle app van Dynniq (zoeken op die naam). Vervolgens stap je in Tilburg op de fiets en rijdt over de Burgemeester Brokxlaan van de Fraterstraat naar de Gasthuisring. De verkeersregelinstallaties gaan daar hun best doen jouw zonder stoppen te laten doorrijden.

En o ja, alles is anoniem. Geen gebruikersnaam nodig en je wordt niet gevolgd. Privacy gewaarborgd.

 

Ria Glas (Fietsersbond)
01-11-2017 @ 10:40

SWOV heeft uitgezocht dat VRI's de gevaarlijkste kruispuntsvorm zijn. https://www.swov.nl/publicatie/naar-meer-veiligheid-op-kruispunten Ze zouden alleen toegepast meoten worden op kruisingen met meer dan 20.000 mvt/etmaal. Er kunnen nog erg veel VRI's in Nederland verdwijnen. Goed voor de veiligheid én goed voor de doorstroming van fietsers. Die staan bij VRI's relatief lang te wachten, omdat ze geen 2 seconden per persoon nodig hebben om over te steken. Dit lijkt me echt prioriteit 1, verkeerslichten zoveel mogelijk weghalen (en kruisingen verkleinen).

Bij alle kruisingen waar fietsers sneller groen krijgen bij regen, wordt ervoor gezorgd dat het autoverkeer ook bij regen niet vastloopt. Dan kunnen fietsers bij droog weer ook sneller groen krijgen.

Met fiets-detectielussen op wat grotere afstand voor de kruising zouden fietsers ook zoveel mogelijk zonder stoppen door moeten kunnen rijden. Daar is toch geen app voor nodig? "Locatieservice" van Google zal ongetwijfeld aan moeten staan om de app te gebruiken. Reken maar dat Google je gangen noteert!


 

Roland Haffmans (-)
01-11-2017 @ 15:07

@Ria Glas, "Met fiets-detectielussen op wat grotere afstand voor de kruising zouden fietsers ook zoveel mogelijk zonder stoppen door moeten kunnen rijden" Kan Utrecht dat niet toetsen op de Amsterdamsestraatweg met die "Flo", dus detectie en ook nog de fietssnelheid op afstand?

"Er kunnen nog erg veel VRI's in Nederland verdwijnen" Niet alleen moet daarvoor de kruising verkleind, maar zeker ook de autosnelheid verlaagd en het sluipverkeer verminderd worden! Ook daarvoor is de Amsterdamsestraatweg een mooie proefweg. Dat maakt een kostbare alternatieve fietsroute overbodig.

Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
01-11-2017 @ 15:25

@Ria Glas: detectielussen zijn kostbaar en inflexibel. Met een app kan je snelheidsafhankelijk reageren en regelen. Bovendien kan je bepaalde doelgroepen extra helpen. Vast infrastructuur zal langzamerhand vervangen worden door slimme infrastructuur. Daardoor blijft er meer geld over om fietspaden te verbreden en snelheidsverschillen tussen fietsen beter op te vangen.

Er zijn zeker plaatsen waar VRI's beter weg kunnen. Maar VRI's zijn er niet alléén voor de veiligheid. Een onmisbare taak is de doorstroming. Als verkeer verzadigd raakt moeten er keuzen worden gemaakt. Welke richting en wat voor verkeer heeft prioriteit. Het CROW rapport gaat over veiligheid, maar niet over mobiliteit. Dus 1:1 veiligheid naar een keuze voor wel/geen VRI vertalen is te simpel.
 

Ria Glas (Fietsersbond)
01-11-2017 @ 21:10

VRI's moeten alleen geplaatst worden als het voor de afwikkeling nodig is, dat ben ik met je eens. De SWOV geeft aan dat bij meer dan 20.000 mvt/e een VRI nodig kan zijn - want dan is de doorstroming bij een 4 taks voorrangskruising niet meer goed genoeg. Bij rustiger kruisingen zijn VRI's in de regel niet nodig. Er kunnen er heel veel weg. Waar een voorrangskruising volstaat, voegt een VRI niets toe en maakt het minder veilig.

De bedragen die nu geïnvesteerd moeten worden in "slimme infrastructuur" liegen er niet om. Ik betwijfel sterk of de (steeds ingewikkeld wordende) regelingen in de praktijk (per kruising) goedkoper gaan worden. Er blijft detectie nodig en beheer wordt zeker niet simpeler. Ook bij de huidige regelingen is OV, hulpdiensten en vrachtverkeer te bevoordelen. Nadeel is dat detectie vaak niet zo goed werkt - en daar zit ook min twijfel bij alle apps.Nog afgezien van het feit dat je google dus altijd moet laten weten waar je fietst, op straffe van lang wachten bij verkeerslichten.

@roland: De drukte op de ASW zal niet afnemen, omdat er in de omgeving gebouwd wordt. Het plan is wel om er een 30 km-weg van te maken. Ik heb eens uitgerekend dat je, als je bij een cyclustijd van 2 minuten (vaste regeling wegens groene golf voor auto) de fiets altijd groen wilt geven, je op 1250 m voor de VRI al snelheidsaanwijzingen moet geven. Bij 15 km/uur kom je dan na 5 minuten aan, bij 25 km/uur kom je na 3 minuten aan.  Fietsers moeten hun snelheid dan tussen 15 en 25 km/uur kunnen laten varieren, dat is niet idereen gegeven.

Bij eerdere detectie is er, bij kruisingen waar genoeg lucht in de regeling zit, natuurlijk de mogelijkheid om een etra groenfase aan te vragen etc. Maar dat werkt dus niet bij drukke kruisingen. In elk geval niet voor elke fietser, dan zou het autoverkeer vastlopen.

Stel je eens voor dat de groentijd pro rata per persoon werd verdeeld.... Auto's per chauffeur net zoveel groentijd als fietsers per persoon of OV per passagier. Ik zou ervoor tekenen! Het autoverkeer zou alleen hopeloos vastlopen - reden waarom het niet gebeurt.

Martin de Vries (Dynniq Nederland B.V.)
01-11-2017 @ 22:12

Het SWOV rapport geeft op één vraag duidelijk geen antwoord: namenlijk wat de oorzaken zijn van de ongevallen. Zou het kunnen dat fietsend Nederland nogal massaal roodlicht negeert? Ja logisch dat de VRI er slecht afkomt. Dan gaan we dus slecht verkeersgedrag belonen met een oplossing die de doorstroming (afhankelijk van de situatie natuurlijk) gaat hinderen.

Daarnaast worden tegenwoordig kruisingen niet als individuele oplossingen gezien, maar als onderdeel van een netwerkregeling. Daarbij wordt de doorstroming voor een route of gebied geoptimaliseerd. In een adaptieve regeling kan de gemeente kiezen welke weggebruiker zwaarder 'weegt'. Er zijn voorbeelden waarbij op een route dat erg goed werkt, waarbij een overgebleven rotonde vervolgens roet in het eten gooit.

Vaste regelingen voor groene golfen komen steeds minder voor. We hebben het eerder over halfstarre regelingen. Nog beter zijn adaptieve regelingen. Daar passen connected fietsers ook goed in. En het is niet touwens Google die moet weten waar je bent. Die hebben daar niets mee te maken.

Je hoeft ook niet te twijfelen of ingewikkelde regelingen duurder gaan worden. Dat worden ze niet. Dat komt omdat de modern regelmethodiek model-gebaseerd is, tegen de oude (CCOL) reglingen die op het kleinste detail uitgeprogrammeerd moeten worden.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: