Kenniscentrum voor fietsbeleid

Ook de elektrische fiets gaat op de rollenbank

13-08-2018

Voor de auto bestaat zoiets al lang – hoewel er het nodige op af te dingen valt – maar voor de elektrische fiets is nog geen genormeerde verbruikstest. Maar die zit er aan te komen.

plaatje

Het bereik van een e-fiets wordt door fabrikanten nog wel eens te mooi voorgesteld. En juist dat bereik is bij de keuze van een elektrische fiets vaak een belangrijk criterium.

De onlangs voorgestelde test is weliswaar ontwikkeld door de fietsindustrie zelf, maar er doet een aantal grote partijen aan mee, zoals Bosch, Shimano en ook de Nederlandse Accelgroup. De norm moet het in ieder geval mogelijk maken het bereik van e-fietsen van verschillende leveranciers met elkaar te verglijken.

Net als bij de auto heeft het opstellen van zo’n norm nogal wat voeten in de aarde. Want behalve de grootte van de accu, speelt ook de motor en de bandensoort een rol. Verder hebben e-fietsen vaak meer standen: eco, normaal, turbo. Om de resultaten vergelijkbaar te maken, gaat norm uit van een ondersteuningsfactor van 200 procent. Dat wil zeggen de situatie waarbij de motor van de e-fiets de aandrijfkracht van de berijder verdubbelt. Als de berijder 70 watt levert, voegt de e-motor daar 140 watt aan toe. De norm wordt daarom aangeduid als R200.

Naast de accu en motor spelen ook andere factoren mee, zoals het gewicht, het soort landschap, de ondergrond, stoppen en starten en de wind. Ook hiervoor worden in de rollenbanktest standaardwaarden ingegeven. Zo moet de norm ook inzicht gaan bieden in de realistische bereikswaarden.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: