Kenniscentrum voor fietsbeleid

Gelderland hoger gewaardeerd door recreatieve fietser

17-05-2017

Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Zeeland zijn de provincies die het recreatieve fietsen het beste op orde hebben. Noord-Holland en Zuid-Holland blijven wat achter.

plaatje

Dat blijkt uit de Kwaliteitsmonitor 2017 van het Fietsplatform. De kwaliteit van het recreatieve routenetwerk is hierin beoordeeld op uitvoering, beheer en onderhoud en de aantrekkelijkheid van de omgeving. In totaal gaat het om 32.000 km aan fietsroutes, waarvan 4.500 km LF-routes. Functionaliteit voor het utilitaire fietsgebruik is niet meegenomen in het onderzoek.

Vijf provincies scoren de maximale 5 sterren: Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Zeeland. Gelderland heeft daarbij een sprong van 2 sterren gemaakt ten opzichte van het vorige onderzoek uit 2015. Vier provincies scoren 4 sterren: Groningen, Utrecht, Noord-Brabant en Limburg. Noord-Holland en Zuid-Holland komen op twee sterren uit. Flevoland deed niet mee aan het onderzoek.

De provincies die het laagst scoren zijn ook de provincies waar relatief veel kleine fietsroutenetwerken en veel netwerkbeheerders zijn. Deze provincies lopen veel punten mis op afstemming, het vastleggen van afspraken en het omgaan met wijzigingen in de routes. Provinciale coördinatie zou de score op deze aspecten kunnen verhogen, aldus de monitor.

Bij de Kwaliteitsmonitor 2017 heeft de waardering van de consument meer inbreng gekregen. Die loopt nogal uiteen als gekeken wordt naar de verschillende consumentenonderzoeken. In Continu Vakantie Onderzoek van het NBTC krijgen Groningen, Friesland en Gelderland de hoogste score. Gelderland komt bij Fietsen123 als populairste fietsprovincie uit de bus. In een ANWB-onderzoek krijgt Drenthe de hoogste score. 

 

Rapport
Stichting Landelijk Fietsplatform , Stichting Landelijk Fietsplatform
2017
Het Fietsplatform heeft een aantal jaren geleden initiatief genomen voor het uitvoeren van een landelijke benchmark voor het monitoren van de kwaliteit van de Nederlandse fietsregio’s. De landelijke benchmark moet provincies en regio’s prikkelen om het fietsproduct naar een hoger kwaliteitsniveau te tillen.
Riet Beukert (particulier)
08-06-2017 @ 21:43

Ik viel van mijn stoel toen ik zag dat Zeeland de maximale aantal sterren had. Jeetje hoe slecht kan het zijn? In Zeeland kun je gaan fietsen op fietsknopooppunten maar je moet dan wel een kapotwaaikaart meenemen want vrijwel nergens zijn overzichtsborden. Die zie ik wel in Groningen waar ik wel eens fiets, en daar geven ze zelfs een omleidingsroute aaan bij  wegwerkzaamheden, maar zij scoren maar 4 sterren. En dan is er een vrij nieuwe leuke cutureel interessante fietsroute langs bunkers waar aanvankelijk een LF route doorliep en zelfs de knooppunten, maar omdat er onmogelijke hekwerken ostaan die voor fietsers nauwelijks te nemen zijn, zijn deze uit het netwerk gehaald. Sla je vollefig de plank mis, als mensen die mooie routes mijden.  

Marina Govaert de Groene (Fietsersbond)
09-06-2017 @ 19:25

Ik begrijp het ook niet Riet, maar schijnbaar is wat op papier staat al net zo goed als wat men elders werkelijk ervaart. Doe ik fietsroutes uitzetten buiten de knooppunten dan zeggen zelfs ervaren fietsers hier ben ik nog nooit geweest en die fietsen echt duizenden km in eigen streek. Het FIKS plaatje is ook niet compleet er zijn nog zoveel meer knooppunten te maken. Daarbij bijv. Terneuzen heeft nog steeds geen compleet routeplan in de binnenstad. Knooppunten lopen eromheen enzzz. Bankjes, recreatieplekjes waar het heerlijk vertoeven is, zitten verborgen. Men gaat niet af op de terplekke bekend zijnde fietsers. De kust en de eilanden tellen hier het meest. De mooiste plekjes zijn verderop in de streek. Dat vergeet men, jammer. Er is zoveel meer van te maken, met autoluwe wegen enzzz Fietsen op of langs dijken, dwars door de polder op een boerenpad.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: