Kenniscentrum voor fietsbeleid

Jongeren compenseren voor risico’s smartphonegebruik

29-01-2018

Er is geen verband aan te tonen tussen smartphonegebruik en het aantal verkeersongevallen onder jongeren, zo blijkt uit een studie van de SWOV en de TU Delft.

De studie gaat erover dat smartphonegebruik en de komst van de geruisloze elektrische auto de werkzaamheid van geluidsignalen in het verkeer verminderen en wat daarvan de consequenties kunnen zijn.

Via een internet enquête onder 2249 fietsers in de leeftijdsgroepen 16-18, 30-40 en 65-70 werd informatie verzameld over de perceptie van geluidsignalen, inclusief die van de elektrische auto, het eventuele compensatiegedrag van fietsers die naar muziek luisteren of aan het bellen zijn en de eventuele gevolgen daarvan op het aantal ongevallen.

De resultaten laten zien dat het smartphonegebruik van negatieve invloed is op de perceptie van geluiden die kritisch zijn als het gaat om veilig fietsen. Er werd echter geen verband gevonden tussen de frequentie van het smartphonegebruik en de frequentie van verkeersongevallen onder teenagers. De onderzoekers denken dat dit te maken kan hebben met het feit dat fietsers compenseren voor het smartphonegebruik.

Maar smartphonegebruik kan nog altijd een risico vormen als dit compensatiegedrag zich niet voordoet of in een verkeersomgeving met een minder uitgebreide en minder veilige fietsinfrastructuur dan we in Nederland kennen, aldus de onderzoekers.

Nieuws
2017
Het gebruik van een smartphone op de fiets leidt niet tot meer ernstige fietsongevallen. De elektrische fiets is niet gevaarlijker. En wielrennen ook niet.
Dick de Waard (Rijksuniversiteit Groningen)
05-02-2018 @ 09:41

Toch ontzettend efficient en handig dat je kunt concluderen dat er geen verband is tussen smartphonegebruik en het aantal verkeersongevallen op basis van een internet enquête...........

Sjaak Doornekamp (Provincie Utrecht)
05-02-2018 @ 10:22

Zijn deze conclusies gebaseerd op sociaal wenselijke antwoorden????

P. Lomito
05-02-2018 @ 10:33

Dat je geen verband kunt aantonen wil niet zeggen dat het verband niet aangetoond kan worden of dat er geen verband is. Het onderzoek toont vooral aan dat de gekozen onderzoeksmethode de reden is dat er geen verband kon worden aangetoond.

Mijn ervaring is dat ongevallen vooral voorkomen worden door andere verkeersdeelnemers die compenseren voor het afwijkende fietsgedrag van telefoongekkies. Dat is dus een verdienste van de omstanders, niet van de smartbeller. 

Peter van der Knaap (SWOV)
05-02-2018 @ 13:47

Het onderzoek - onderdeel van een promotie-onderzoek - gaat over de rol van geluid en dus over bellen en naar muziek luisteren. Het gegeven dat er geen verband is vastgesteld betekent inderdaad niet dat er geen verband bestaat (zie artikel). De conlusies over compenserende maatregelen en de kwaliteit van de Nederlandse infrastructuur zijn geformuleerd met oog op de vrvolgstap in het project, praktijkonderzoek. Alerte andere verkeersdeelnemers kunnen als gezegd veel ellende schelen. Maar informatie vindt u via swov.nl.    
 

Kees Bakker (Fietsersbond)
06-02-2018 @ 11:13

Vraag me af of het nut van het gebruik van je oren voor de verkeersveiligheid niet overschat wordt. Het lijkt me dat je namelijk  een grote kans hebt op zowel een 'false negative'als 'false positive' waarneming.  Met oortjes in heb je daar in ieder geval geen last meer van ;-) 

Ivo Smit (Fietsersbond)
07-02-2018 @ 17:32

De kop van het artikel is misleidend omdat die suggereert dat alle smartphone gebruik bedoeld wordt. Slechts het gebruik (geluid via 'oortjes') speelt hier mee. Dat wil zeggen dat de kijkrichting naar het verkeer is. Risico voller, lijkt mij, is tekst lezen op het scherm en vooral tekst invoeren. Dus SWOV: los dit misverstand op!

 

 

 

P. Lomito
15-02-2018 @ 16:01

Uit ervaring weet ik dat appende fietsers (zonder oortjes!!!) hun situational awareness verliezen. De gevolgen daarvan zijn vrij ingrijpend:

- geen besef van de eigen plaats op de weg

- geen besef van andere verkeersdeelnemers

- niet (kunnen) anticiperen op dreigende verkeersconflicten

- niet leren van door andere weggebruikers afgewende conflicten.

Sinds enige maanden rij ik rond met een action camera op de fiets en heb al meerdere van verkeersgevaarlijke situaties door smartphone-gebruikers-zonder-oortjes op beeld vastgelegd. Mijn conclusie is dat er doden (gaan) vallen door smartphone gebruik. Ik roep andere weggebruikers (voetgangers, fietsers, automobilisten, professionele vervoerders) om ook een camera te installeren en deze dwaasheid vast te leggen.

Kees van Malssen
07-04-2018 @ 08:56

Helemaal eens met Kees Bakker. Mensen overschatten het effect van geluiden en vertrouwen er soms ook teveel op. Er zijn heel veel redenen waarom mensen bepaalde geluiden niet bewust waarnemen. Grappig voorbeeld: ik belde EN gebruikte een elektrische toeter voor ik iemand inhaalde. Even later bij het verkeerslicht kreeg ik het verwijt dat ik niets had laten horen.... Niet de eerste en niet de laatste keer. Ik reken er dus nooit op dat ik gehoord word, pas als de reactie dat duidelijk maakt.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: