Kenniscentrum voor fietsbeleid

Gedragsexperiment fietsers Prins Bernhardplein in Amsterdam

26-07-2017

In plaats van de traditionele gele omleidingsborden zijn in Amsterdam nu ook ludieke borden en wegmarkeringen ingezet om fietsers te verleiden de omleidingen te volgen en zich veilig te gedragen.

plaatje

Op de kruising van de Meester Treublaan en de Weesperzijde is drukker dan normaal, omdat er minder rijbanen zijn voor auto’s en taxi’s die dit kruispunt nemen voor het Amstelstation. De wachttijd is voor fietsers toegenomen met 10-15 seconden. Om onveilig gedrag te voorkomen zijn er drie ‘speel of safe’-markeringen op het fietspad geverfd die fietsers attenderen op mogelijk gevaar.

De fietsoversteek van de Wibautstraat richting Amstelstation is afgesloten. Fietsers moeten omrijden via de Ringdijk. Om fietsers te verleiden om de (langere) omleiding te nemen is een extra bord geplaatst met een foto van de afsluiting en de tekst: “Ja, het is echt dicht, sorry!”. Bij de omleiding staat een bord: “Race mee naar het Amstelstation!” met een pijl naar links en twee race vlaggen. Op de weg staat een startlijn met de tekst “Go!”. De fietser kan racen over een 100 meter vrij liggend fietspad, waarbij 20 meter voor de finish een snelheidsmeter staat met bemoedigende teksten. De finishlijn eindigt 80 meter voor de volgende kruising, zodat de fietser genoeg tijd heeft om uit te rijden. Tegenliggers worden gewaarschuwd met een bord: “Let op! Racende fietsers!”.

Het fietspad aan de westzijde van de Wibautstraat zal één week afgesloten zijn ter hoogte van het viaduct. Naast het gele omleidingsbord staat een opvallend bord met een groen fiets-icoon en de tekst: “Even om naar het Amstelstation (en 23 juli alweer open)”.

Het fietspad aan de westzijde van de Julianalaan (dichtbij het Amstelstation) blijft afgesloten tot begin 2018. In de praktijk pakken veel fietsers de drukke stoep richting het station. Op de stoep komt een afbeelding met de tekst: “Stoep op? Stap af?”. Daarnaast komen er gele voetstappen op het trottoir en groene en rode markeringen om fietsers alert te maken op waar ze wel en niet mogen fietsen.

Het gebied rond het Prins Bernhardplein wordt door fietsers vooral gebruikt als doorgaande route naar werk/school of station. Het gedrag van deze fietsers wordt gekenmerkt door sterke gewoontes (vaste routes), haast en gemak. De traditionele verkeersmaatregelen hebben maar beperkt invloed. Met bovenstaande maatregelen onderzoekt de gemeente of het gedrag van fietsers veiliger wordt. Als de pilot succesvol blijkt, worden de maatregelen vaker toegepast in Amsterdam.

G.G. Oly (Damesbende van Buiksloot)
01-08-2017 @ 11:01

In Amsterdam Noord staan al maanden op het hoofdfietspad over de Buiksloterweg wouden van gele borden die geen van alle kloppen. Er zijn tegelijkertijd mega-operaties in de openbare ruimte aan de gang. Er lijkt onvoldoende coordinatie te zijn en uitlopende projecten zonder dat de borden worden bijgewerkt.

Het is dus niet vreemd dat fietsers die er vaker over de Buiksloterweg van en naar de Tolhuispont (Buiksloterwegveer) rijden telkens kijken hoever ze kunnen komen. En toeristen begrijpen er niets van.

Zo kon het afgelopen weekend gebeuren dat fietsers naar het Welcome to the Future Fesival in het Twiske en andere toeristen dwars over het terrein van de pop-up Buurtcamping reden.

Voordat er ludieke borden worden neergezet zou overwogen kunnen worden ervoor te zorgen dat

a. de borden kloppen en precies worden bijgehouden

b. niet tegelijkertijd omleidingen worden ingericht en

c. de omleidingen begrijpelijk zijn. Ook voor toeristen.

Guda Oly

 

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: