Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsers fietsen graag om, wanneer ze gebruik kunnen maken van een fietssnelweg

10-09-2018

Dat concludeert adviesbureau Keypoint op basis van gegevens uit de Nationale Fiets Telweek. 

plaatje

Zoals bekend is er dit jaar geen Nationale Fietstelweek, maar uit de cijfers van eerdere Fietstelweken kunnen nog altijd lessen worden getrokken. Keypoint doet dit door een aantal mythes over fietsen door te lichten. Zo onderzocht men of fietsers inderdaad wat extra meters willen maken om een fietssnelweg te kunnen gebruiken.  

Daartoe zijn de data voor twee fietssnelwegen nader bekeken: de F35 tussen Enschede en Hengelo en het Rijnwaalpad tussen Arnhem en Nijmegen. Beide zijn nieuw aangelegde fietspaden. De omrijdfactoren van fietsritten over deze fietssnelwegen zijn vergeleken met de omrijdfactoren op de voorheen belangrijkste route tussen de steden. Voor Enschede-Hengelo is dit de Hengelosestraat en voor Arnhem-Nijmegen de Rijksweg-Noord.

En inderdaad blijkt dat fietsers op deze nieuw aangelegde fietssnelwegen hogere omrijdfactoren accepteren dan fietsers op de parallelroutes. Van fietsritten over beide fietssnelwegen is de omrijdfactor bijna 1,6, waar deze op de Hengelosestraat 1,4 is en op de Rijksweg-Noord slechts 1,2. Dat terwijl het aantal fietsers op de alternatieve routes in dezelfde orde van grootte is.

Een andere uitkomst van een andere analyse van Fietstelweekcijfers is dat de gemiddelde snelheid van elektrische fietsers zoals te verwachten viel hoger is dan die van ‘normale’ fietsers. Binnen de bebouwde kom respectievelijk 16,9 tegenover 14,8 kilometer per uur, en buiten de bebouwde kom 20,2 tegenover 18,2 km/uur. In beide gevallen een behoorlijk verschil van 2 km/uur.
Dat betekent ook dat ‘normale’ fietsers buiten de bebouwde kom gemiddeld genomen zelfs sneller rijden dan elektrische fietsers binnen de bebouwde kom. ‘Dat geeft het resultaat enige nuance: mensen zijn blijkbaar buiten de kom ook in staat hogere snelheden te halen. Het onderscheid elektrisch of niet elektrisch fietsen zegt dus niet alles over de fietssnelheid. Andere factoren, zoals binnen of buiten de bebouwde kom fietsen, hebben dus blijkbaar ook invloed op de snelheid.’

Roland Haffmans (-)
10-09-2018 @ 09:39

Het Rijnwaalpad is steeds aangeprezen als de korste route, maar hier lezen we dat "de omrijdfactor bijna 1,6" is. Waarom is de overheid daarmee zo onbetrouwbaar?

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: