Kenniscentrum voor fietsbeleid

EU wil elektrische fietsers mogelijk een verplichte verzekering opleggen

01-06-2018

De Europese Commissie heeft een voorstel op tafel gelegd dat berijders van elektrische fietsen verplicht verzekerd moeten zijn.

Daarvoor waarschuwt de ECF, het Europese samenwerkingsverband van fietsorganisaties.

Het EU-voorstel van 24 mei jl. wil zeker stellen dat verkeersslachtoffers altijd kunnen rekenen op een schadevergoeding na een aanrijding met een motorvoertuig.

Het voorstel van de Europese commissie beschrijft voor welke voertuigsoorten zo’n verzekering zou gelden.

Roland Haffmans (-)
01-06-2018 @ 10:59

@: "De ECF heeft bezwaar aangetekend, erop wijzend dat in Nederland een kwart van alle fietsers een elektrische fiets gebruikt."  Van een ECF mag je kennis van zaken verwachten:  "Brancheorganisatie RAI Vereniging schatte in dat Nederland vorig jaar 22,8 miljoen fietsen rijk was. Daarvan zijn er 1,9 miljoen elektrisch, slechts iets meer dan 8 procent van het totaal"

Evert Bouws (Fietsersbond)
04-06-2018 @ 11:09

Het is aannemelijk, dat het aantal fietsers 1,9 miljoen maal 4 is; veel mensen zoals ondergetekende hebben meer dan een fiets. Zo kan de bewering van ECF toch kloppen.

Peter H. Smit (Rover)
04-06-2018 @ 12:13

Brommers hoeven toch alleen maar verzekerd te zijn als ze harder dan 25 km/h kunnen? 

Doe dat met e-bikes ook.  Is de handhaving daarvan, en het optreden tegen 'opvoeren', te automatiseren?

Mike Meeles
04-06-2018 @ 21:01

Handhaven automatiseren? Ja en neen. Wat te denken van een OBD-systeem voor elektrische tweewielers?  Een beetje nieuwe auto heeft tegenwoordig een On-Board- Diagnstics (sorry voor het Engels)-stecker, waar allerlei informatie kan worden afgelezen over vooral software-data. Dus met zo'n gestandardiseerde stecker op elke elektrische tweewieler kan de politie - vermoedelijk in een handomdraai - zien of bij voorbeeld bij een e-bike de begernzing is verwijderd of bij een speedpedelec naast de begrenzing ook misschien  is "gedowngrade", d.w.z ontdaan van zijn onderscheidende kenmerken en als e-bike door het leven gaat (bv. op het fietspad rijdt terwijl dat voor speedpedelec verboden is). Voor dergelijke controle heb je niet veel politiecapaciteit nodig, misschien aangevuld met Handhavers.

Bv. begrenzing af gehaald: accu in beslag genomen, maar je mag wel verder rijden zonder ondersteuning. Duur hoor, zo'n  accu .....

 

 

Kees van Malssen
11-06-2018 @ 21:42

Ik kom inderdaad best wel veel ondersteunde fietsers tegen, maar 1 op 4 lijkt me (nog) rijkelijk veel. Overigens is dat m.i. geen argument voor of tegen het verplicht stellen van een aansprakelijkheidsverzekering voor e-bikes. Wat ik een sterker argument vind is het voorkomen van dubbel verzekerd zijn: de meeste Nederlanders hebben een gewone (niet verplichte, wel verstandige) WA verzekering. Ongelukken met schade aan derden veroorzaakt door een fietser vallen daar wel onder. Volgens mij hebben die verzekeringen geen uitsluiting voor e-bikes, dus dan ben je al verzekerd zonder een aparte e-bike verzekering.

Ron Krijgsman (Lid van bestuur ,BVD te Delfgauw.)
13-06-2018 @ 21:37

Als ik al mijn bovenstaande reactionairs moet geloven op hun bevindingen dan kom ik maar tot 1 conclusie , de E bikers nemen soms ( te) veel risico door te makkelijk op een fiets te stappen die zo lekker licht rijd en zo snel is ,maar dit zijn tot nog toe veel ouderen die al enige jaren niet gereden hebben op een normale fiets zonder ondersteuning ,maar die groep is al aan het afnemen doordat men al op steeds vroegere leeftijd met de E-bike gaat rijden ,en dus meer gevoel krijgt met de fiets en hierbij moet ook opgemerkt worden dat deze E-bikes ook steeds beter worden in de bediening en handeling.

Kortom ik denk dat het vooral de erg snelle fietsers zijn (45km)die voor een speciale verzekering in aan merking moeten komen . 

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: