Kenniscentrum voor fietsbeleid

E-fietsers rijden veel vaker met licht

13-07-2018

Het gebruik van de elektrische fiets heeft een tot nu toe onbelicht veiligheidsvoordeel. Fietsers op een elektrische fiets voeren namelijk aanzienlijk vaker licht dan fietsers op een gewone fiets.

plaatje

Dat blijkt uit metingen die in december 2017/januari 2018 zijn uitgevoerd.

Dat blijkt uit metingen die in december 2017/januari 2018 zijn uitgevoerd.

In totaal is van 16.382 fietsers de lichtvoering geregistreerd. Van deze fietsers voerde 66% voor- en achterlicht. Tijdens de vorige meting in december 2015/januari 2016 was dit 64%. Een lichte stijging dus, maar nauwelijks opvallend te noemen want ook in eerdere jaren (2008-2010) lag het percentage rond de 65%.

Tijdens de meting in 2017/2018 is ook genoteerd welk type fiets werd gebruikt. In totaal zijn 508 (3%) elektrische fietsen waargenomen en 15.827 (97%) gewone fietsen.

De fietsers op een elektrische fiets voeren veel vaker licht dan fietsers op een gewone fiets. Gemiddeld 9 op de 10 voeren licht, tegen 6,6 op de 10 voor de gewone fietsers.

Voor een klein deel komt dat door het leeftijdseffect. E-fietsers zijn gemiddeld ouder en ouderen voeren vaker licht. Maar ook jongere e-fietsers rijden vaker met licht. Zelfs in de groep jonger dan 25 jaar voert 83% van de e-fietsers verlichting.

Roland Haffmans (-)
13-07-2018 @ 13:06

"3% elektrische fietsen en 97% gewone fietsen" een representatieve verhouding?

Martin Borsje (Fietsersbond)
01-08-2018 @ 09:26

Een belangrijke oorzaak is natuurlijk ook gelegen in het feit dat de verlichting van een e-bike niet afhankelijk is van een dynamo, separate batterijbverlichting en bedrading e.d. vaak veel degelijker is gemonteerd.

Voor gewone fietsen geldt dat de verlichting vaak gebaseerd is op wrakke betterijverlichting of slecht uitgevoerde kwetsbare dynamoverlichting.

Wat mij betreft zou een naafdynamo verplicht gesteld mogen worden...:-)

Ivo Smit (Fietsersbond)
01-08-2018 @ 21:54

Fietsen met naafdynamo en LED verlichting sturen alleen de koplamp aan. Die blijft meestal aan staan zonder dat de bestuurder dat merkt of last van heeft.

Is dat een voor- of een nadeel? Voordeel is de zichtbaarheid in het verkeer. Nadeel kan zijn de, vaak, slecht afgestelde koplamp waardoor die soms tegenliggers irriteert. Wel apart dat fietskoplampen nu al zo fel kunnen zijn. Kan het zijn dat daardoor het achterlicht vergeten wordt en niet meer, handmatig, wordt ingeschakeld?

 

anneloes groenewolt (Fietsersbond)
07-08-2018 @ 22:08

Mijn elektrische fiets doet bij aanzetten van de ondersteuning automatisch het licht aan. Je moet dus een handeling doen om hem uit te zetten. Als je nergens aan denkt, blijft hij aan. Waarschijnlijk is dat bij meer e-bike-merken het geval. Dat maakt natuurlijk ook verschil.

Kees van Malssen
11-08-2018 @ 13:52

@Ivo Smit: niet alle naafdynamo's zijn alleen aan het voorlicht gekoppeld. Hetzij al in het ontwerp, hetzij door aanpassing van de gebruiker, kan wel degelijk ook het achterlicht gekoppeld worden. In combinatie met een automatische schakelaar, die de verlichting aan/uit zet op basis van het omgevingslicht is goede verlichting op elke fiets heel goed mogelijk.
De naafdynamo mag wat mij betreft voor "gewone" fietsen verplicht gesteld worden.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: